Tutup untuk hormati solat Jumaat

 Kami pergi Aeon Kota Bharu dekat-dekat pukul 11 pagi. Ada barang rumah nak cari. Selesai beli barang di Mr. DIY, saya dan anak bongsu tunggu di luar kedai, sementara suami beratur untuk bayar di kaunter.

Ada pengumuman berkumandang, mengatakan Aeon akan tutup dalam masa setengah jam, iaitu pukul 12.30 hingga 2.30 petang, bagi menghormati waktu solat Jumaat.

Wow. Pertama kali saya tengok macam ni. Setahu saya, waktu maghrib yang kedai-kedai akan ditutup. Bukan tutup, cuma tokei kedai akan pergi solat, tinggal kedai macam tu je. Tapi takde barang kena curi ke apa.

Pintu kedai ditutup. Semua pelanggan keluar. Tinggal yang tengah nak bayar je, dalam kedai.

Bagus kan, bukan macam negeri lain. Kaum lelaki tanpa segan silu membeli-belah masa waktu solat jumaat.

Jem di kawasan parking, untuk keluar Aeon

Saya rasa, bagus sangat dia buat macam ni. Cuma kalau boleh, tutup pagar yang beri orang masuk ke parking. Sebab saya tengok, masa orang berpusu-pusu keluar, masih ada kereta yang masuk ke dalam Aeon. Mereka tak tahu yang kedai-kedai dalam Aeon sudah tutup. 

Sebagaimana kedai di dalam tutup separuh pintu menghalang orang masuk, macam tu juga pagar luar, harus ditutup.

Lagi satu, tambah mesin bayar tiket. Bila ramai-ramai, mesin jadi jem, masuk duit seringgit, duit keluar balik. Orang beratur panjang untuk bayar tiket parking.

Ramai orang luar balik kelantan, jadi mereka tak tahu akan perkara begini.

Esok raya pertama, sila kunjung-mengunjung rumah saudara-mara, dan bukan pergi shopping ye. Lagi pun, semua kedai atau mall ditutup esok. Saje, bagitau. 😊

Jumpa lagi ye.

4 comments:

  1. tringt dulu kat wakaf che yeh waktu magrib dan kebetulan masa tu nk byr juadah tinggal tungu baki saja dari penjual tiba2 azan berkumandang dan serta merta penjual tak jadi kembalikan pitih., kena tungu pas solat magrib tempik petugas disitu., huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. macam tu la, Wak. Memang dia akan tinggal gitu je, waktu azan.

      Delete
  2. Kat Terengganu pun sama, tutup time solat Jumaat..

    ReplyDelete