Pertama kali masak guna pressure cooker

 Isnin, 12 Ramadan 1444 Hijrah.

Dah lama dah nak beli. Tapi fikir banyak kali juga la. Tahun lepas, ada kawan saya bagi semangkuk sup tulang, masa raya haji. Dia masak guna pressure cooker. Bila kita makan sup tulang tu, penuh rasa. Daging terlerai dari tulang. Makin menguat rasa nak beli masa tu. Tapi tangguh dulu bila fikir, bukannya masak daging selalu pun. Kalau dia banyak fungsi, best juga. Lepas tu, ada tengok youtube, dia ada masak kek guna pressure cooker, dan tumis-tumis biasa pun boleh juga, selain masak nasi, bubur kacang, dan banyak lagi. 

Harga asal dia, kat shopee, RM399. Sekarang ada offer, jadi RM199. Suami suruh saya beli. Saya pun apa lagi...

Tadaa... Pressure cooker Russell Taylors

Kome jangan gelak, tau. Saya ni jakun sikit. Tak reti guna. Baca manual dulu. Hehe.


Suka, suka. Barang dah sampai, esok lusanya, saya pergilah beli daging di pasor. Harga sekilo daging, RM38. Campur-campur bahagian. Bukan batang pinang semata.

Saya masak rendang daging. 



Saya tumis-tumis dulu seperti biasa, lepas tu, masuk semua bahan sekali. Saya terletak air banyak. Saya ingat ke, air tu nanti surut, macam masak atas api dapur. Rupanya tidak, tak perlu air banyak pun.


Seronoknya rasa, masak rendang, tak perlu kacau selalu. Boleh biar je, buat kerja lain. 


Saya siap ambik video lagi masa release pressure keluar tu. Oh, sukanya tengok! Siapalah yang cipta alat pressure cooker ni ye. Pandai bebenor.

Tak sabornya nak tunggu waktu berbuka puasa, untuk makan. Hehe.


Hasilnya, bila sudah masak. Daging sangat lembut! Tapi kuah terlebih. Rendang berkuah hari tu. Saya transfer periuk, masak atas dapur, sampai kuah kering sikit. Ok, lain kali saya tak letak air banyak.

Hehe.. suka, suka. Sekian cerita pertama kali saya rasmikan pressure cooker saya. Yay! Alhamdulillah.

Jumpa lagi, ye. 😊

16 comments:

  1. Tahniahhhh! Nanti masak sup tulang pulak tau. Perasaan bangga dan jakun tu rasanya semua pun pernah merasa bila pertama kali masak guna PS, sy pun sama, hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. tima kasih, SK. Ye la, Insya-Allah. Kann... teruja campur takut juga, masa pertama kali nak guna.

      Delete
  2. belum ada PS, dulu viral Noxxa....wahh, senang nanti masak utk hari raya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang pun ramai yang guna Noxxa. Sampai ada group kutu la, nak beli noxxa. Hehe... Alhamdulillah, nohas. Dapat senangkan kerja dapur.

      Delete
  3. raya nanti senang la merendang kak xcomot dapur..raya ke-2 boleh masak sup tulang pula hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la kan, Afzan. Elok dapur, tak de kuah terpercik-percik keluar kuali. Sup tulang mungkin tunggu raya haji kot. Hahaha..

      Delete
  4. Hehe rumah saya ada periuk tekanan selalu emak guna.
    Saya tidak pernah guna lagi. Mungkin apabila saya guna akan rasa macam Puan Nur rasa bangga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yang tak biasa guna, kena hati-hati, NA. Takut terus buka periuk, lupa lepaskan wap keluar dulu.

      Delete
  5. Yeayy…ada gajet baru kat dapo.
    Raya nanti senang, masak nasi impit segera guna tu je. Saya dulu siap angkut PC balik kampung sebab nak senang kerja memasak 🀭
    Tapi sejak duduk rumah tinggi, malas nak angkut periuk bawak turun ke kereta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo.. nasi impit segera pun guna pressure cooker. Saya pun ingat nak bawa balik PC ke kampung, tapi tengok dulu, sebab nanti tak cukup ruang. Huhu..

      Delete
  6. Wah, ada gajet baru di rumah πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» Saya pun suka masak guna pressure cooker ni sgt menjimatkan masa bila memasak dan tak perlu nak kacau selalu. Masa saya bekerja dulu (kerja dari rumah), biasanya saya masak lunch awal pagi sebelum mula kerja lepas tu tinggal je dalam pressure cooker bila tengahari dah siap untuk dimakan πŸ˜„

    Sama la kita Nur, masa mula2 guna pressure cooker electric ni saya pun igtkan kena tambah air, rupa2nya tak πŸ˜… mujur pressure cooker ada function utk pekatkan kuah jadi saya tak perlu nak transfer ke kuali dan keringkan kuah atas api.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang ye, Carneyz. Boleh buat kerja dan lauk pun siap.
      Ooo... pressure cooker Carneyz lebih hebat. Saya belum habis explore lagi saya punya. Entah-entah boleh, tapi saya je yang tak reti guna. Hehe..

      Delete
  7. habis laaa... siap nk raya nanti macam2 rendang keluar ni... ok boleh bagi alamat nak dtg raya mkn rendang tokπŸ˜‰πŸ˜

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe... meh, Anies meh, datang Lumut. Depan Taman Paya Bakau je.

      Delete
  8. mcm noxxa ni... mmg jimat masa bab nk buat sup tulang... buat sup kaki ayam pun sekejap je guna pressure cooker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. Kakmim. Nanti saya cuba, Insya-Allah.

      Delete