All the Bright Places

 Khamis, 5 Zulkaedah 1444 Hijrah.


Saya dah pernah tengok cerita ni. Tapi, dengan anak-anak. Tak berapa tumpu perhatian sangat pada TV. Semalam, saya boleh tertengok semula. Sedih pula. Mengalir juga air mataku ini, masa Finch pergi. Layan sorang-sorang. Anak-anak dah tidur. Boleh fokus pula pada movie, padahal saya biasanya bila tengok tv waktu malam, akan tidur, end up tv yang tengok saya. 

Cerita ni, adaptasi dari novel All the Bright Places, karya Jennifer Niven.

Sedih ceritanya... satu pembaziran, saya rasa. Apa yang membazir? Ish, camana seseorang boleh pilih untuk tamatkan riwayat sendiri? Suicidal? 

Finch ni tolong orang. Dia tolong Violet daripada terjun jambatan. Dia selalu bagi Violet happy. Violet sebelum tu, dalam kemurungan, sebab baru lepas kematian kakaknya, dalam kemalangan. 

Dia orang jadi partner dalam satu projek sekolah. Finch bawa Violet pergi explore wonders atau tempat menarik di sekitar kawasan dia orang.

Finch ni baik. Tapi ada masalah sikit la, mentalnya. Dia kadang-kadang, hilang, tak dapat dihubungi oleh kawan-kawan. Budak-budak sekolah pun panggil dia, freaks (pelik).

Saya rasa macam boleh relate pulak dengan cerita ni. Masalah mental ni, bukan boleh dibuat main. 

My true story

Once upon a time, saya pernah didiagnosed ada post partum depression. Orang kita panggil meroyan. Lepas lahir anak sulung. Cuma, saya tak macam Finch yang rasa nak hilang dalam dunia ni. Saya rasa, macam nak bunuh orang. Saya selalu biar baby saya nangis lama-lama, sebab saya tak mahu jaga.

Saya pernah buat sesuatu pada baby saya, di mana saya sangat bersyukur kini, sebab Allah tolong saya dan baby sangat-sangat. Saya tak nak tulis di sini, tapi memang benda tu bahaya pada baby saya.

Sebenarnya, jauh di lubuk hati, saya tahu, benda tu tak elok. Tapi kita tak boleh kawal. Macam syaitan tu menguasai diri. 

Dalam cerita All the Bright Places ni, Violet ada tanya Finch, apa masalah? Dia boleh tolong. Tapi Finch ni betul-betul tutup diri dia. Entah la, mungkin lelaki kan, ego tinggi sikit. (Ops, sori, pembaca lelaki blog saya, yang saya hormati sekalian). Dia kata, dia tak perlukan apa-apa pertolongan dan halau Violet keluar rumah.

Lain bagi saya, saya rasa perempuan lebih open up. Saya cakap pada kakak sulung saya, saya ada masalah. Saya cerita semuanya. Terus kakak sulung saya refer saya pada doktor psiakiatri. Adalah dalam 2-3 sesi juga, saya pergi jumpa doktor pakar. Masa tu la, saya kena diagnosed ada post partum blues. 

Saya cerita ni, supaya kalau ada orang di luar sana yang ada masalah, kena minta tolong, tau. Jangan diam je. Jangan duduk sorang-sorang. 

Lepas 2-3 sesi, saya decided untuk berhenti jumpa doktor dan nak pulihkan diri sendiri. Kesian kat family kita, yang bayar mahal-mahal, nak tengok kita sembuh, korbankan masa dia orang, hantar kita jumpa doktor. 

Macamana saya sembuh

Took years actually. Sebab kadang fikiran ok, kadang mentally tak stabil. 

Camana? Solat! Tu je ubatnya. Saya buat mana mampu mula-mula. Masa tu, bukanlah mudah. Kita baru sarung telekung, baby dah nangis, bangun tidur. Kita tengah buang air besar, anak pergi tolak selak luar pintu bilik air, kita terkunci dalam bilik air. Struggle kita, Allah je la yang tahu. Kita semua pun, ada struggle masing-masing dalam hidup kan. 

Surah Al-Ankabut, ayat 2

Maksud: Adakah manusia fikir bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman," , dan mereka tidak diuji?

Buat mana mampu tu, cuba solat 1 waktu dulu. Ambil baby steps, untuk berubah. Tak boleh buat banyak benda satu masa. Saya tulis things to do, dalam diary. Sampai ke hari ni, saya masih tulis senarai Things to do today. Ia membantu tidak serabutkan otak saya. 

Finch, dalam cerita All the Bright Places tu pun, ada sticky notes, dia tampal kat dinding, supaya dia boleh fokus. 

Lama-lama, semuanya jadi mudah. Tak ada benda yang kekal. Susah tu, sekejap. Sementara je. Ia akan berlalu. 

Mengaji pun membantu. Hati jadi tenang bila baca Quran

Surah Al-Maidah, ayat 16. 

Maksud: dengan Kitab itulah Allah memberi petunjuk kepada orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan yang selamat, dan (dengan Kitab itu juga) Allah mengeluarkan mereka daripada gelap-gelita kepada cahaya dengan izin-Nya dan menunjukkan ke jalan yang lurus.

Saya hingga ke hari ini, saya lalui hidup one day at a time. Saya tak fikir lagi 5 tahun, lagi 10 tahun. Bagi sesetengah orang, ini adalah salah. Sebab bila kita gagal untuk merancang, bererti kita merancang untuk gagal. Pernah dengar, kan? 

Tapi bagi saya, saya tak nak fikir apa, dan bagaimana. Saya cuma berpegang pada hasil akhir. Hasil akhir, saya hidup dengan gembira, di rumah kecil saya, bercucuk tanam, makan apa yang saya ternak dan tanam. Itu je yang saya visualize. 

How, atau bagaimana, itu bukan kerja saya. Itu kerja Allah. Sebenarnya, sudah ada pun, apa yang saya nak. Cuma belum sampai pada saya. Insya-Allah, akan sampai, bila tiba masanya. 

Sebagai manusia biasa, saya kesal saya pernah lalui zaman gelap tu. If I could turn back time, saya tak mahu laluinya, sebab melibatkan family saya, orang yang saya sayang. Dan saya tak mahu apa yang saya lalui, dilalui oleh orang lain. Cuma dulu saya tak cukup kuat. Banyak benda di luar kuasa kita. Tapi Allah kan sayang kita. Sebab tu, dia uji.

Salah satu adegan. It's ok to get lost, as long as you find your way back.

Kita sedar, kita di laluan yang tak betul. Dan kita usaha untuk kembali ke pangkal jalan. Tak kisahlah berapa kecik usaha dan langkah kita. Orang tengok, macam remeh je. Macam kita pelik. Biar lantak lah. Orang akan tetap bercakap. Orang akan tetap jatuh hukum. Yang laluinya, kita. Kita je yang tahu. Tapi, kita tak sorang-sorang. Allah ada. Dia tahu, tau, semua benda.

Surah Al-Nahl, ayat 19.

Maksud: Dan Allah mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu zahirkan.

Lepas solat, cakap lah dengan Allah. Minta hidup jadi senang. Minta Allah tanam iman dalam hati kita. Minta Allah kuatkan hati kita. 


Salah satu wonder atau tempat menarik yang Finch bawa Violet, adalah dinding yang tulis, Before I die, I want to.... (sila lengkapkan). 

Saya? Before I die, I want to be happy.


Alhamdulillah, I am happy now. Cuma nak cari redha Allah je. Tambah bekalan di hari kemudian. 

Kot-kot la ada orang cari bantuan, ada masalah nak bunuh diri, atau masalah mental yang lain, saya share ye, papan tanda saya jumpa di bawah.


Are you OK? Let's talk.

Masalah kesihatan mental BUKAN tanda kelemahan diri.

Dapatkan khidmat kaunseling. 

019-2627092

Waktu operasi: Isnin hingga Jumaat

8 pagi hingga 6 petang

Ha? Takde kredit? Malas nak call? 

Senang je, ada benda free. Ambil wuduk, pergi solat. Minta tolong dengan Allah.

Jangan fikir jalan singkat, dengan bunuh diri. Life is precious. 

Dalam Islam, bunuh diri adalah perbuatan dosa besar, yang dilarang agama kita.

Surah Al-Nisa, ayat 29

Maksud: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil (tidak benar), kecuali dalam perdagangan yang terjadi atas dasar suka sama suka di antara kamu. Dan janganlah kamu membunuh dirimu. Sesungguhnya, Allah Maha Penyayang kepadamu.

Dari movie ni, ada satu quote menarik.

There are bright places, even in dark times. And that if there isn't, you can be that bright place with infinite capacities.

Kita sendiri makhluk Allah, yang diberi akal yang menakjubkan. Jika kau fikirkan kau boleh, kau hampir boleh melakukan. Fikir yang baik-baik. Maka yang baik-baik akan datang pada kita. 

Panjang saya cerita pasal movie All the Bright Places ni. Terima kasih kerana membaca. Dah tu, jangan tengok la cerita ni. Sedih je. 

Hehe... ok. Jumpa lagi. 😊

17 comments:

  1. Kalau saya pula selalu overthinking dan fikir bukan-bukan yang buat jantung saya berdebar.
    Lega masalah Puan Nur dapat ditangani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena bawa bertenang tu, NA. Insya-Allah, semuanya akan ok.
      Alhamdulillah. :)

      Delete
  2. Alhamdulillah, dapat atasi masalah depression dgn bersolat, kena ada motivasi kendiri yang kuat...saya pun takde life plan...5 years, 10 years..what will be, will be...bagus juga pengajaran drpd movie ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama kita, ye. Betul, que sera sera...

      Delete
  3. Panjang coretan Nur kali ini.
    Lama saya tak tonton filem atau drama. Saya sangat menghayati cerita yang dipaparkan terutama yang terkait dengan kehidupan sendiri.
    Memang kita kena kuat semangat, kongsi suka duka dengan orang yang terdekat untuk teruskan kehidupan. Dan hanya kepada-Nya tempat kita berserah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama, saya pun suka tengok cerita, based on real events atau true story.
      Betul, betul.

      Delete
  4. hal2 berkait dengan kesihatan mental ni mmg tak boleh dibuat main. ramai yg masih x tau nak bezakan antara depresi dgn gila.

    alhamdulillah syukur sis dpt pulih spt sedia kala. 'terapi solat' tu sememangnya benar.

    sy igt heroin tu reese witherspoon..😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Kan, Anies... ubatnya adalah solat dan mengaji.
      Heroin cerita ni, Elle Fanning. :)

      Delete
  5. Allahu... sebak pulak baca... masalah mental ni kadang² kita x boleh agak... kadang² triggernya kita rasa alaaa tu je ke? tapi bg yg mengalaminya mmg rasa terbeban sgt... apapun yg penting support system kita, spy kita x tersasar jauh... semoga nur happy² selalu

    ReplyDelete
  6. tu la...penyakit mental ni perlu segera dicegah sebelum ia menjadi parah. jgn dibuat main ye. sbb ada murid sy di form 5 yg masuk wad psikatri kerana depression. budak lelaki plak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian dia. Muda-muda lagi. Semoga anak murid Abe Kie tu, dapat sembuh sebelum nak periksa.

      Delete
  7. ada kisah di sebalik kisah rupanya kak... kadang orang cerita kita boleh jadi pendengar je sebab kita tak pernah hadapi situasi tu. Kasut semua orang tak sama kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi pendengar pun, sudah beri makna pada akak, Dana. Terima kasih, ye.

      Delete
  8. Ini kali kedua saya membaca artikel yang panjang dari awak...tajuk sepatutnya " Pengalaman peribadi kawal depresi" apa-apapun saya bersyukur kerana awak mampu lalui dan hadapi masa sukar dengan jalan yang betul. pesan saya sekali lagi...teruskan menulis dan sentiasa aktif berlari kerana ia adalah kaedah kedua terbaik selepas solat, baca al-Quran, zikir dan selawat dalam menangani masalah kejiwaan dan emosi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe... sebab saya nak kaitkan dengan cerita yang saya tengok, itu saya gunakan judul movie tu, Encik Hanafi.
      Baik. Saya ingat pesanan Encik Hanafi, dan akan terus amalkan. Terima kasih banyak, ye.

      Delete
  9. alhamdulillah.. bukan mudah seseorang nak hilangkan masalah depression ni.. semoga terus tabah!

    ReplyDelete