Kepala lembu

 Sabtu, 17 Jun 2023 - Pergi pasar malam, bersama suami. Sudah lama, berbulan-bulan tak pergi pasar malam. 

Jalan-jalan, cari makan malam. Beli yong taufu, roti john dan nasi tomato.

Bila lalu di tempat barang-barang mentah, beli bawang. Jumpa orang jual kepala lembu.


Sedikit menakutkan, tengok kepala lembu di-display sedemikian rupa. Jual daging tu, biasa tengok. Kepala yang masih attach di badan lembu tu juga biasa tengok. Tapi bila diletak begitu.. sedikit menggerunkan bagi saya. 🙈

Ada orang makan kan, buat sup. Adakah anda pernah makan kepala lembu? 

Lidah lembu saya pernah makan. Sedap. Kepala lembu? Saya tak pernah makan.

Pandangan depan

Tidak lah saya berani bertanya, berapa harga kepala lembu tu. Besar, saya tengok. Mesti berat.

Ok juga, sesekali ke pasar malam. Tapi saya kurang suka, sebab ramai orang. Kena pakai face mask. 

Bila last sekali anda ke pasar malam?

Jumpa lagi, ye. 😊

p/s: Saya sedikit sibuk. Itu yang lama tak update blog. Maafkan saya, ye.

30 comments:

  1. sy boleh kata tiap2 minggu pergi pasar malam.kalau pasar malam ada setiap hari rasanya tiap2 hari saya pergi haha...
    sedih plk tgk muka lembu tu kak huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah... suka pergi pasar malam ye, Afzan. Tapi betul juga, macam one stop center kan, barang basah ada, makanan ada, pakaian ada, di pasar malam. :)
      Lembu tu sedih, sebab dia tahu nak kena sembelih kot.

      Delete
  2. sy pun selalu nmpk kepala lembu ni kt pasar minggu.. samalah x terlintas pulak nk tanya harga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. rasanya, tak semahal daging bahagian batang pinang kot, kan, kakmim.

      Delete
  3. Pernah beberapa kali terjumpa kepala lembu di Pasar Chow Kit. Nak kesian, tapi sibuk membeli sekilo dagingnya masa tu jadi simpan dulu rasa kesiannya 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. berapa agaknya harga sekilo daging sana ye, Carneyz. Kat sini, kalau batang pinang, sekilo RM48. Kalau campur-campur, sekilo RM38.

      Delete
  4. Mengapalah kepala lembu ditunjuk sebegitu rupa ya.
    Lama juga tidak pergi pasar malam

    ReplyDelete
  5. Rasanya belum pernah makan kepala lembu.
    Dulu setiap kali hari raya korban, arwah bapa mentua tukang sembelih lembu orang kampung yang buat korban. Kalau ada 7 ekor lembu yang disembelih, selain daging, 7 kepala lembu itu dihantar ke rumah bapa mentua. Setiap tahun begitulah. Aduhai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, gitu. Banyak tu, sampai 7 kepala lembu. Masak apa la ye.

      Delete
  6. kalau pasar basah dulu2 mmg selamba je penjual display kepala le.bu. kdg diorg gantung je sbb kan tos kan darah. tak.pe ah mkn kepala lembu tp kalau lidah lembu, yes. buat sup👍👍

    ReplyDelete
  7. Serem ya kak...gede gitu...saya ga pernah makan kepala lembu...jarang sekali kepasar malam saya pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama macam saya juga, jarang-jarang ke pasar malam.

      Delete
  8. Rumah MIL saya pernah masak sup kepala lembu. Ada entrinya di blog saya. Tapi saya tak cuba makanlah, belum ada kekuatan 😅

    Eh, bila ya kali terakhir saya ke pasar malam? 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, orang buat sup rupanya, kepala lembu.
      Haha.. mesti dah lama giler Ujie tak pergi pasar malam ni. Entah-entah sebelum PKP, betul tak? Hehe...

      Delete
  9. Bentuknya cukup menakutkan. Tidak tega melihat kepalanya sudah terpenggal

    Heumh terakhir pasar malam tahun lalu sepertinya. Itu pun cuma kulineran hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga begitu. Kalau ke pasar malam, cari benda makan saja. Hehe.

      Delete
    2. Akhirnya ada yg sama dengan aku eheheh.
      Makanan emang menggiurkan kak

      Delete
  10. x makan la kepala lembu. jika join korban pun, kepala tu abe kie halalkan kpd sapo2 yg nak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, gitu. Mesti ada yang berminat, kan Abe Kie. Kulit pun orang ambil.

      Delete
  11. Ngeri juga tengok kepala lembu...memang tiada selera pualk nak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pula musykil, kepala lembu tu orang masak apa, untuk makan. Sup rupanya.

      Delete
  12. kepala lembunya besar sangat kak...mbul sampai terkejut dan biasanya tak ingin menengok penyembelihan...soalnya takut..mbul bagian menyantap makanan yang dah jadi aja hihi

    ReplyDelete
  13. jln² santai, tetiba terserempak dgn kepala, mmg bikin suspens...

    ReplyDelete
  14. Sukaaaaaa banget bagian kepalanya kak 😄. Dulu tiap idul adha, sesiapa yang ikut kurban, biasanya kan juga dapat bagian daging. Tapi mama selalu minta kepalanya saja. Kambing atau sapi, bagian kepala sedap kalo digilai. Di Aceh selalunya begitu.

    Sebelum dimasak, nanti pertama di bakar dulu prlan2, sampai bulunya habis. Barulah setelah itu dipotong dan diolah.

    Saya cuma tak suka otak sapi. Bagian lainnya okelah. Suami suka sangat otak sapi. Saya pernah coba, tapi geli lah 🤣🤣

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, gitu. Lebih kurang macam masak lidah lembu juga, kena bakar dulu, supaya dapat dibuang kulitnya dengan mudah. Terima kasih, berkongsi tentang ini, Fanny. :)

      Delete