Drama angsa

 Sabtu, 17 Jun 2023 - Tengah tunggu anak kedua bersiap, nak hantar dia ke kelas tambahan. Biasanya pagi, aman damai je. Tapi pagi ni, riuh dengan bunyi angsa, sekali-sekala.

Saya tak nampak pula lokasi angsa-angsa ni. Cuma dengar bunyi. Saya keluar pagar rumah, nampak jiran saya, Makcik Seri, sedang duduk depan rumah dia.

Saya pergi tegur Makcik Seri, sembang 5 minit, lepas tu kembali ke rumah saya. Masa tu, baru saya nampak, ada beberapa ekor angsa terperangkap dalam salah satu rumah.

Angsa-angsa tak boleh keluar dari pagar, tak muat. Pagar pula jenis automatik. Bukan kita boleh pergi, bukakan pagar tu. Saya rasa, mungkin angsa-angsa ni masuk tanpa disedari oleh tuan rumah. Tuan rumah pula biar pagar terbuka je. Boleh jadi tuan rumah tak sedar akan kehadiran angsa-angsa ni, deme lepak tepi ke, belakang rumah ke, mungkin. Lepas tu tuan rumah keluar, tutup pagar, angsa- angsa pun terperangkap di dalam.

Haha.. kesian pulak. Yang menarik tu, ada seekor angsa terlepas, buat bising, seakan-akan minta tolong, nak bagitahu kawan-kawannya masih terperangkap dalam rumah orang.

Yang saya pelik, tuan angsa tu tak dengar ke, bunyi angsa dia? Atau dia dengar, tapi tak dapat nak tolong apa. Takkan nak panjat pagar rumah orang, keluarkan angsa dia, kan.

Haa... Tu la... Bela angsa, tapi biar lepas. Dah masuk rumah orang. 

Saya sertakan di bawah, video angsa minta tolong. Kuat tau, suara angsa ni.


Sudah tiba masa hantar anak, kami pun keluar rumah.

Beberapa jam kemudian (lepas hantar anak, kami ke pasar Bota pula), kami sampai rumah, tengok angsa-angsa sudah keluar. Tuan rumah baru balik. Nampak dia termenung tepi kereta, tengok halaman rumah penuh najis angsa-angsa yang terperangkap tadi.

Saya sampai sekarang masih tak pasti mana satu rumah yang bela angsa-angsa ni. Saya ada syak satu rumah hujung jalan, sebab itu satu-satunya rumah ada pool. Bukan pool atas tanah, pool dari canvas, letak di tepi rumah. Harap tuan angsa-angsa ni belajar dari kesilapan dia.

Sekian cerita hari Sabtu.

32 comments:

  1. mbul sendiri terhadap angsa cukup takut karena galak dan paruhnya suka menyosor hihi...semoga angsa segera dikandangkan oleh pemiliknya dengan baik...sehingga tidak lepas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, mbul. Saya pun takut mau dekat dengan angsa.
      Alhamdulillah, sejak peristiwa di atas, angsa-angsa sudah dikurung oleh tuannya.

      Delete
  2. Sangat tak beretika, lepaskan haiwan ternakan. Kesian tuan rumah tu nak bersihkan najis. Jadi satu kerja pulak.

    Kalau ada grup WA taman, boleh tegur terus. Kot ada yang tau, boleh sampaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la pasal, Ujie. Sabor je la.
      Tak ada group wasap taman. Tapi tuan angsa sudah insaf, dia tak lepaskan angsa dia lagi, sejak hari tu.

      Delete
  3. Kelakar pulak tengok gelagat angsa tu. Tapi tu la, sepatutnya tuan angsa kena bersihkan rumah jiran tu. Teringat suatu ketika dulu, selalu sakit hati sebab ayam jiran suka dtg berak kat rumah sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak ai, kalau saya pun sakit hati juga. Ustaz Azhar Idrus pun ada cakap macam tu, SK. Tu kalau ada bela binatang peliharaan, kena ada sifat tanggungjawap.

      Delete
  4. Entah2 tuan angsa tu tak sedar pun angsanya terperangkap kat rumah jiran. Jenis tuan yang main lepas je, tau petang angsa2 ni dah dalam reban...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tau kot, Carneyz. Sebab dia dah tak lepas angsa-angsa dia lagi sejak hari tu. :)

      Delete
  5. Kesian pula angsa tu cuba nak bagi tau ada kawannya yang masih terperangkap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la, tapi tak dapat nak tolong apa, Amie.

      Delete
  6. seriau ngan angsa ni... dulu2 kat kampung pernah kena sudu ngan angsa hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiyo... pengalaman berharga tu, Ako. Hehe..

      Delete
  7. Kasian pula angsa yg terlepas tu, dia nyari kawanannya. Aku juga paling takut dg angsa. Dia bisa mengejar kalau kita jalan di sebelahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Saya pun takut mau dekat dengan angsa.

      Delete
  8. adehhhh gengster kampung dia buat mcm tu... kesian pula bila jadi macam tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe... tuan dia la bersalah. Tapi sudah ok, Anies. Sudah tak berkeliaran lagi angsa-angsa di kawasan rumah, tuan dia dah kurung.

      Delete
    2. bgs tuan angsa. lps ni boleh pindah buat rumah kat kg pula. boleh bela angsa byk2. nk lepaskan pun org x marah dah😁

      Delete
  9. Boleh komplain kepada pihak PBT...mereka ada kuasa untuk menegur penduduk yang ada menimbulkan masalah kepada orang lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, Encik Hanafi. Masalah sudah selesai. Ha ah, saya tahu sebab dulu pernah nampak pihak PBT runtuhkan reban ayam dekat kawasan sini juga.

      Delete
  10. Kena bertanggungjawab jaga angsa jangan biar susahkan jiran.

    ReplyDelete
  11. Kadang rumah teres kat bandar ni tak sesuai bela haiwan peliharaan gitu la kak oi, tengok macam ni dah masuk kat rumah orang tinggalkan pulak najis. Menyusahkan orang pulak, kalau dana memang anti betul dengan angsa ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi la tu, Dana. Memang tak sesuai nak bela angsa sini. Hehe. Takpe Dana, tuan rumah tu dah jaga angsa dia elok-elok dah, dia dah kurung, sejak hari tu.

      Delete
  12. Tuhlaah, kadang aturan ttg hewan masih belum jelas seperti di negara macam jepang, atau US . Di asia kebanyakan pemilik hewan masih seenaknya lepas pliharaan dia, tak tahu kalo bisa mengotori halaman orang lain. Sama aja zhalim sebenernya 😔makanya ketika commit nak plihara kucing, saya benar2 jadikan mereka kucing indoor, biar tak mengganggu tetangga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Langkah yang bijak, fanny.
      Alhamdulillah, masalah angsa sudah settle di kawasan perumahan sini.

      Delete
  13. hmmm..heran gak ada lagi manusia bela angsa dan haiwan ternakan lain di taman perumahan teres...kalau nak bela gak, duduk la d umah sebuah atau di kampung je yg ada kawasan yg luas..

    ReplyDelete
  14. Saya ga suka angsa karena berisik banget suaranya

    ReplyDelete
  15. kesian angsa, kesian tuan rumah...tuan angsa patutnya awasi haiwan peliharaan kalau nak lepas bebas...habis satu kejiranan dgr suara angsa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah settle masalah angsa ni, nohas. Alhamdulillah.

      Delete