Roti nan bersama ayam tandoori

 Selasa, 13 Jun 2023 - Saya pergi lari macam biasa. Saya sedang usaha untuk hidupkan 10-ribu-langkah-sehari streaks saya. Setakat hari ini, sepanjang bulan Jun, saya berjaya buat paling kurang 10 ribu langkah sehari. Tak ada hari ponteng lari lagi. Itu je la yang dalam kepala saya. Lari untuk sihat. Bila saya fikir tentang kurangkan berat badan, saya jadi sedikit tension, sebab terus-terang, saya memang tak kuat, untuk melawan godaan makan dan minum sedap-sedap. Camana pun, saya cuba untuk kurangkan setakat mana saya mampu. Bukan senang, lagi-lagi bila kita buat benda ni sorang-sorang. Tapi saya akan terus cuba. Jadi bila saya berlari, saya dapat sihat, kurus itu bonus. 

Larian Selasa, 7.12 kilometer. Si Puteh sedang melepak, tengok orang lalu-lalang.

Saya makan apa yang ada di rumah. Saya sudah tak beli nasi berlauk, seperti sebelum-sebelum ni, untuk sarapan.

Sarapan Selasa

Sandwich menggunakan roti whole wheat, dalamnya ada hash brown dan telur dadar ada bawang dan cili api. Bukanlah makanan sihat sangat, sebab hash brown dan telur dadar itu digoreng, guna minyak. Tapi itu lah, saya cuba mana mampu.

Ramen jenama Vit's

Untuk makan tengahari, saya goreng ramen. Ini kali kedua saya beli Mi ramen Vit's ini, di pasaraya. Rupanya, tengok nasib juga. Masa kali pertama beli, cantik mi ramennya. Kali kedua beli, mi ramennya macam putus-putus, tak panjang. Walaupun tarikh luput lambat lagi. Tapi tak apa la tu, bukan tak boleh makan. 

Ramen goreng

Tak sempat nak dihidang, ambil gambar dalam kuali saja. Maafkan kuali saya yang comot tu, ye. Tapi rasanya tidak menghampakan, anak-anak habiskan. Saya rasa, 1 sudu je. Makan tengahari saya, roti whole wheat disapu peanut butter, 2 keping.

Untuk makan malam, suami ajak lepak mamak.

Lama tak jumpa...

Saya ambil sebiji vadei.

Pun lama tak makan.

Saya pesan roti nan.

Ayam.

Juga, ayam tandoori. Sekarang, dapat 3 ketul je. Dulu-dulu, kalau pesan ayam tandoori, paling kurang 5-7 ketul juga la, ayam. Boleh makan 3 orang. Apa nak buat, barang semua naik.

Saya tak minum kopi, satu hari. Saya pesan air suam. 

Tapi kan, tahan 3 hari je tak minum kopi. Pagi ni, saya minum nescafe o panas. Tu la, saya memang tak kuat untuk menahan godaan kopi ni. Tapi, saya akan terus mencuba untuk kurangkan pengambilan kopi, ye. Berusaha!

Cepat rasa minggu ni. Saya berharap, pembaca semua berada dalam keadaan sihat dan ceria. Jumpa lagi, ye. 😊

31 comments:

  1. Tak apa, Nur makan banyak pun, sebab Nur berlari. Sy tengok gbr Nur kurus orangnya, tak perlu risau apa2, minum kopi setiap hari pun ok jer tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak kurus, SK. Overweight sikit. Ilusi optik semata, gambar yang saya upload. Hehe. Saya rasa lega baca komen SK ni. Terima kasih, ye.

      Delete
  2. Nur berlari tu pun dah bakar kalori yang banyak jadi sepatutnya tak rasa bersalah makan menu2 macam ni. Saya ni lagi la dengan tak bersenamnya, tapi melantak tak ingat dunia! Bila la nak insaf ni huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe... saya taubat sehari je, esoknya saya kembali ke laut, Carneyz. :D

      Delete
  3. setuju dgn Carneyz...ttg makan tu, makan spt biasa, bila ditahan-tahan, kita rasa x best,.rasa teringin yg x kesampaian, Nur bersenam secara consistent, InsyaaAllah, boleh set-off kalori....kami ni bersenam sekali-sekala...hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. mekasih, nohas. Saya faham. Makan seperti biasa, cuma lebih sederhana, itu yang saya sedang usahakan. :)

      Delete
  4. Muhasabah diri untuk kami2 yang malas joging tapi rajin makan macam-macam 😅

    Tahniah Nur berjaya istiqamah buat 10k langkah sehari 👏

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Ujie. Hehe.. hidup untuk dinikmati. Sekali-sekala, apa salahnya.

      Delete
  5. patutnya kami2 yang tak pernah joging ni yang rasa bersalah kak hahaha macam saya hobi makan cita-cita nak kurus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Afzan dah memang kurus, kecil molek. Sila kekalkan hobi anda ye. :D

      Delete
  6. Replies
    1. Menyahut seruan kerajaan, mama tisya. Hehe... Alhamdulillah.

      Delete
  7. berlari saja selagi mampu dan makan saja selagi makanan yang sedap dan berkhasiat....kalau tension kesihatan terganggu dan berat badan juga boleh naik hehehehe

    ReplyDelete
  8. good job👏👏vadei kalu kedai mamak besar, seketul cukup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Cik Nor. Betul, betul. Tapi nak dibandingkan dengan dulu, dulu punya vadei lagi besar. Sekarang dah kecut sikit. Hehe.

      Delete
  9. Takpelah tidak payah berhenti kopi. Kalau berhenti kena ada pengalaman yang sangat perit sampai serik/takut untuk diminum.
    Sayapun ada makan nan dan tandori. Rasa macam kelmarin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, NA. Saya cuma kurangkan je pengambilan kopi dan air manis.

      Delete
  10. Makanannya memang menggoda, Kak
    Aku banyak makan tapi tidak pernah olahraga hehehe.

    Heumh kita sama ,kak. Aku juga suka sekali kopi, tapi belakangan memang udah mengurangi ngopi supaya tidak asam lambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, betul. Kopi itu ada anginnya. Tidak boleh minum jika perut kosong.

      Delete
    2. Betul sekali, Kak. Memang harus terisi dulu perutnya supaya tidak naik asam lambungnya

      Delete
  11. Saya pun tak tahan godaan kopi terutamanya Kopi Tenom!

    ReplyDelete
  12. Dulu saya juga penggemar kopi hitam kak..sekarang sudah berhenti total..tapi suka ngiler kalau liat orang minum kopi hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh.. bagusnya, dapat berhenti minum kopi terus. Kalaulah saya sekuat itu.

      Delete
  13. teringin jugak rasa ramen goreng tu... ada rasa spagetti yg digoreng x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramen, teksturenya, lebih lembut dari spagetti, kakmim.

      Delete
  14. sedapnyaaa roti nan... rs mcm dah lama x makan hehehe...

    ReplyDelete
  15. Tak apa, pelan2 kak 😁.yang penting sebenernya konsisten. Saya sendiri dulu tak kebayang akan rutin workout seperti sekarang.kalo tak ada pandemi, rasanya tetap tak akan olahraga. Tapi sejak ada pandemi lah, nak badan sehat, tak mudah sakit, akhirnya jadi coba workout, dan addict hingga skr.

    Cuma saya lebih suka olahraga beban, pakai dumbell atau kettle bell. Soalnya tujuan utama saya mau bentuk massa otot, supaya pembakaran lemak bisa berlangsung tiap saat 😄.

    Cuma cardio saya tetep lakuin, hanya saja cukup 10-15 menit. Olahraga beban harus lebih banyak porsinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat Fanny. Buat strength training. Patut body Fanny cantik. :)

      Delete