Shell stitch bag kaler biru

 Ahad, 17 Zulhijjah 1443 Hijrah.

Salam hujung minggu semua... 😊

Saya baru siap kait bag pattern kulit kerang ni, dan saya sudah upload ceritanya di page Hasil Kait. Boleh klik sini untuk baca lebih lanjut tentang bag kait yang baru siap ni, ye.

Mula projek: 9 Mac 2022

Siap projek: 19 April 2022

Lebih sebulan ambil masa untuk siapkan bag ni. Alhamdulillah. Harap tuan punya bag berpuas hati dengan hasilnya. Walaupun sudah siap sejak bulan April, saya tunggu satu lagi bag siap, dan saya dah sampaikan pada tuan punya bag, barulah saya dapat update di sini.

Ambil gambar hasil kait di pokok ceri. Hari ini, pokok ceri ni sudah ditebang. Sebabnya, jadi port lepak beruks. Baru ingat nak tanam pokok besar di halaman rumah, supaya teduh sikit. Memang tak boleh tanam pokok ada buah. Habis semua ceri, tak sempat merah, dah hilang. Sebelum ni, beruk-beruk cuma melintas atas kabel elektrik depan rumah. Lepas tu, dia dah pandai lompat ke pokok ceri rumah kami. Pastu, jalan ikut tembok pagar, ke dapur, makan makanan kucing. Masuk ke wet kitchen saya, makan bawang yang saya gantung di bakul bawang di dapur belakang rumah tu. Habis semua, masa kembali ke rumah dari kampung hari tu, kulit-kulit bawang berselerakan, dengan kesan hitam, tapak kaki beruk. 

Tidak jauh dari kawasan perumahan saya ni, ada taman paya bakau, di mana sebelum ni, orang ramai boleh singgah sana. Tengok beruk, bagi makan beruk, jalan-jalan la di taman paya bakau tu. Sekarang, pihak majlis telah memagar taman tersebut, dan kenakan bayaran pada sesiapa nak masuk. Bila dah kena bayar, tak ramai lah yang pergi. Kalau dah berbayar, siapa nak pergi, sedangkan kita boleh tengok free je, beruk-beruk ni. Sejak tu la, beruk-beruk semakin banyak datang ke kawasan rumah dan dia punya tahap lapar tu, bawang bombay dia makan, makanan kucing, bahkan makanan ikan pun dia makan. Ada bekas makanan ikan atas akuarium di depan pintu rumah, habis dibukanya, bertaburan makanan ikan. Memang tahap kebulur la tu, beruk-beruk ni.

Alamak, terlebih bebel pasal beruk pulak. 

Pagi tadi, saya sempat jogging sekejap.


Larian pagi tadi adalah sejauh 7.17 km. Alhamdulillah.

Tu je la nak cerita kali ni. Selamat beristirehat di hujung minggu kepada semua pembaca blog ni, yang saya hormati sekalian.

Jumpa lagi, ye. 😊

9 comments:

  1. Hihi.. tak pedih mata pulak beruk tu kunyah bawang ek.. hihihi. Beg kait tu lawo.. jap.. sy nak komen sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la. Memang lapor bebenor beruk boleh makan bawang. Pandai kupas kulit dulu.
      Terima kasih, SK.

      Delete
  2. Patut pihak majlis yang beri makanan secukupnya. Ini dah beri kesan pada penduduk taman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, NA. Pihak majlis ni cuma utamakan kutip duit je. Bukan peduli kebajikan orang ramai. Nak jogging kat trek stadium pun kodokuts, tak bagi masuk.

      Delete
  3. Terhibur pula saya baca kisah beruk kak nur ni. Paling kelakar time "kita boleh tengok beruk beruk ini free jer".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btwww Wahh Kak Nur pandai mengait!

      Delete
    2. Hehe.. betul, Nadia. Pergi je piknik kat Teluk Batik tu, bawa nasi lemak, nanti ada la beruk usha kita tengah piknik. Kan free tu, tak yah bayor. Kalau takde orang standby jaga makanan, semua pakat pi mandi, hilanglah segala makanan yang dibawa.
      Boleh la kait sikit-sikit, Nadia. :)

      Delete
  4. Kesian beruk2 tu. Mungkin pihak berkuasa kena pindahkan dorang ke kawasan hutan senang beruk2 nak cari makanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beruk-beruk tu memang keluar dari hutan paya bakau, Carneyz. Dia tak tau cari makan sendiri, sebab selalu, pelancong yang beri makan pada beruk-beruk ni, kat sana. Jarak kawasan perumahan saya dengan hutan paya bakau, tak sampai 1 km pun.

      Delete