Buat karipap

 Ada ni ha, sibuk buat karipap. 😁

Bukan main lagi ye. Orang lain yang raya, kita yang sibuk ke sana ke sini, sampai blog tak ber-update. Hehehe... syoknya bila cuti. Boleh jalan-jalan cari makan. Boleh pergi lari di tempat jauh sikit. Yang sedikit kurang syok, jalanraya sesak sebab orang ramai balik kampung dan pergi bercuti. 

Dapur pun lama tak berasap. Ya Allah, bukan main malas lagi masak yek, masa cuti. Ish ish, marilah kita kembali ke pangkal jalan. Hari ni barulah saya masak nasi. Lauknya, ayam goreng je. Hehe... kalau tercekik makan nasi takde kuah, letak kicap. Ok ler tu. Sebab hari ni, saya buat karipap. 

Inti karipap

Inti karipap, saya guna kentang dan ayam (guna ayam cincang Ramly). 

Adunan doh (kulit karipap)

Saya: Mesti abang rasa bini abang ni merepek, kan. Hari abang kerja la, kita buat karipap. Hari abang off 2 hari, dapur tak berasap.

Suami: Ha, tahu pun! 2 hari dok rileks depan tv, tak buat apa. Hari ni la baru nak kelam-kabut masak.

Saya gelak. Tapi suami saya tetap tolong saya canai adunan doh tu jadi nipis-nipis, bentuk bulat, supaya kerja saya cuma letak inti karipap dan buat kelim karipap saja. Mula masak inti pukul 10 pagi. Dia masuk kerja pukul 12 tengahari. Masuk lambat terus dia, pukul 11.40 baru dia tolak dari rumah ke ofis. Baik tak suami saya? Hehehe... dah suruh dah dia tinggal, biar saya buat sorang. Saya saja nak test saya boleh tak buat karipap sorang ni. Dia tolong juga canai doh sampai habis. Hehe.. i 💓u, my husband! 🙈

Karipap in the making

Lepas suami pergi kerja, saya pun cepat-cepat habiskan. Sebab pukul 1.20 anak habis sekolah, nak pergi ambil. 

Saya tak guna acuan karipap. Ada, tapi malas nak cari dalam laci almari belakang. Mesti dah berhabuk. Saya buat kelim karipap sendiri je, guna tangan. 

Dari sudut lain pula, karipap in progress

Dapat 49 biji karipap ada inti

15 biji karipap oksigen

Ha, ingat kat pasar ramadan je ke, ada karipap oksigen? Saya pun buat juga. Sebab ada seorang budak di rumah ni, sejak kecil lagi, dia suka makan kulit karipap saja. Lagi pun, inti karipap dah habis laa... 😁

Karipap yang digoreng sebentar

Takkan kita nak goreng semua sekali. Tak habis makan. Untuk simpan esok lusa, sebaiknya kita goreng dulu sekejap, karipap. Kalau terus masuk dalam fridge, nanti bila nak goreng, dikhuatiri doh-nya melekat, nanti susah pula nak goreng. Jadi, goreng sekejap, masukkan dalam tipuware, dan bolehlah disimpan dalam fridge ye. Karipap frozen homemade. 

Karipap ada inti, sudah siap!

Karipap oksigen.

Saya sempatlah makan seketul sebelum keluar ambil anak sekolah. Balik dari ambil anak-anak, saya pergi mandi. Selesai je mandi, licin, ok! Nasib baik mak dah makan seketul. Nak goreng lagi malas, esok la pulak. 

Tips untuk elak gelembung pada kulit karipap, api dapur jangan terlalu panas. Kena suam-suam je waktu mula masuk karipap. Saya nak cepat siap, lantak ler, sendiri juga makan.

Saya sertakan resepi karipap ye. 

Resepi Karipap

Bahan untuk inti:

Bawang bombay (cincang halus)

Daging kisar atau ayam kisar, suka hati nak guna mana satu, terpulang.

Daun kari

Serbuk kari daging

Kentang 3 biji, potong dadu

Garam dan serbuk perasa

Bahan untuk kulit karipap:

Tepung gandum

Marjerin planta

Air

Maaflah, sebab tiada sukatan. Saya buat ikut sesedap rasa je. Terpulang la berapa banyak bahan ada di rumah. Main campak-campak, tak sukat pun.

Cara buat inti:

Panaskan minyak. Masukkan bawang yang telah dicincang. Masak hingga terbit bau.

Masukkan daging atau ayam kisar. Masukkan daun dan serbuk kari dan air.

Kacau hingga daging masak. Masukkan ubi kentang. Saya tak rebus dulu kentang. Jadi, kena pandai tengok, kalau kentang belum empuk, masukkan air. Tutup kuali, biar masak sampai empuk. 

Perasakan dengan garam dan serbuk perasa. Masak hingga kering. Biar sejuk.

Cara buat kulit karipap:

Uli tepung gandum dan planta hingga adunan menyerupai breadcrumbs. 

Masukkan air sikit demi sedikit dan uli hingga adunan tidak melekat. Saya tak letak garam dalam adunan sebab saya dah letak garam dalam inti karipap. Apa pun, terpulang pada anda ye, ada yang tambah garam masa mula-mula menguli.

Buat adunan bulat-bulat kecil. Uli jadi nipis, menggunakan roller.

Letakkan sesudu inti di tengah adunan bulat kita. Lipatkan. Sapu gam (tepung campur air sikit) pada tepi adunan. Buat kelim. 

Panaskan minyak. Bolehlah goreng karipap, hingga warna keemasan. 

Pekena dengan kopi, nikmat wei...! 😋

Selamat mencuba. 

Jumpa lagi, ye. 😊

31 comments:

  1. Wah..suami yg sangat baiiik,..kalau di sini namanya pastel goreng, bentuknya sama dan isi juga sama, hanya gak pakai bubuk kari..memang enak sambil ngopi😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo.. pastel goreng. Dapat info baru hari ni. :)
      Enak, kan, Mreneyoo..

      Delete
  2. Rajinnya suami bantu Nur.
    Kalau di dapur, Firdaus suka bantu. Encik Suami bantu kalau diminta. Biasanya dia tukang cuci pinggan mangkuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, Amie.
      Bagusnya, Firdaus rajin menolong. Suami juga rajin cuci pinggan. Ringan sikit kerja di dapur ya.

      Delete
  3. Hehe saya lama tidak buat karipap.
    Oh! Peniaga yang jual karipap oksigen boleh jual pada salah seorang anak Puan Nur. Tidak kena marah punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama, NA. Lama tak buat karipap. Hilang skill sudah, camana nak uli tu.
      Hehe. Memang. Tapi sini tak pernah pula beli karipap dapat yang oksigen.

      Delete
  4. ada gak yg inti oksigen...buat sendiri puas hati..

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Baik. Pastel goreng ya. Benda sama, nama berbeza.

      Delete
  6. Mcm dah lama pulak x buat karipap, kalau linda kene buat wiken.. Hr kerja x sempat nk menguli... Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la tu. Linda kerja. Weekend boleh buat kalau free.

      Delete
  7. Sama la kita Nur, kalau hari asben cuti saja gantung kuali sbb nak makan kat luar 🤭

    ReplyDelete
  8. Rajinnya buat karipap homemade.....saya ni pemalas tapi karipap ni all time favourite......tapiii kulit gelembung tu la yang saya suka...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak rajin, Ju. Setahun sekali pun payah nak buat. Hehe..
      Kan, rangup di situ.

      Delete
  9. saya smpi sn lepas kerja kot. sempat kan kalau sy nak jamu karipap sekeping? hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi, Anies, dalam fridge. Kalau Anies nak mai, saya gorengkan. :D

      Delete
  10. Ada orang memang suka gelembung² kat kulit karipap tu. Rajin en husbnd Nur tolong canai doh kulit karipap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Dia memang camtu. Terharu juga kadang-kadang.

      Delete
  11. Waa rajin nyer.. dulu kecik suka tlg mak buat .. tapi rugi tak belajar buat hahaha :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe Encik Time Traveller, buku resepi banyak. Ni pun saya ada share resepi. Pakai acuan karipap je, senang.

      Delete
  12. rajinnya .. kak ana nih sampai dah usia gini tak pandai nak lipat klim karipap adoi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. saya pun ingat-ingat lupa, kak Ana. Setahun sekali buat. Mula-mula tak jadi juga.

      Delete
  13. SA paling failed buat karipap, yg biasa buat cuma cucur bilis dan cucur udang, bakwan..kuih lain...ermmmm

    ReplyDelete
  14. Saya inti karipap reti nak buat tp dough x reti makanya selalulah jadi popia je. Dan inti tu sy suka taburkan daun sup. Wongiii je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alternatif yang bagus juga tu. Guna kulit popia kan, tapi inti karipap. Wah, mesti sedap, ada daun sup.

      Delete
  15. Cuma bisa drooling 🤤 saja lihat karipap kakak 🤣🤣❤️. Sebenarnya di sini pun ada karipap, tapi kami sebut pastel. Cumaaa intinya beda dengan Malaysia punya. Tidak rasa kari.

    Naaah sejak coba karipap kari malaysia, saya jdi lebih suka karipap 🤣🤣.

    Kemarin di Penang, belum puas makan karipap, soalnya suami tak suka. Sementara sayabtak mungkin makan banyak 😂 . Jadi harus puas makan 4 saja hahahah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringin pula nak rasa pastel, bagaimana rasanya.
      Saya sudah banyak kali buat karipap, Fanny. Arwah ibu yang ajar macamana nak buat kelim karipap tu, jika tiada acuan karipap. Nasib baik masih ingat, walau pun setahun sekali buat karipap. :D

      Delete
  16. Btw, walk Kaka buat tak pakai cetakan, tapi rapiiii 👍. Memang dah biasa buat nampak 😄

    ReplyDelete