Puasa enam

 10 Syawal 1443 Hijrah.

Puasa qada, hari ke-9. Last, wei! Last! Esok raya, yahooo....! 😁😍

Bukan mudah nak posa, bila orang lain semua makan. Bila orang lain dok passing passing balang kuih. Sebagai motivasi, berikut adalah hikmah puasa enam. 

Kredit foto RelaksMinda

Seolah-olah berpuasa selama setahun. Mampu ke kita nak puasa setahun? Idok ler, kan. 6 hari je, cuba buat di bulan syawal. Saya, 9 hari, termasuk hari uzur. Hutang kena bayor cepat-cepat. Saya start sejak 2 Syawal.

Ada yang cakap tak boleh gabung puasa qada dan puasa enam. Terpulang. Saya share video Ustaz Azhar Idrus di bawah.


Islam itu mudah. 

Baiklah. Dalam entri semalam, saya cakap, saya buka puasa kat luar, kan. Kat rumah tu, makan kurma dan kuih raya seketul dua. Lepas maghrib, saya dan suami pun keluar la. Tak ada nak tuju mana-mana tempat secara khusus. Pusing-pusing, tengok mana tempat yang kurang orang, situ la kami makan.

Jumpa la kedai yong tau fu. Tak pernah makan situ lagi. 


Boleh la, sebab dah lama teringin yong tau fu, sejak bulan puasa. Tapi sos dia, masam. Tak pernah makan sos hitam yang masam. Habis juga, sebab lapar. Suami ada order bihun goreng. Lupa nak ambil gambar. Sedap. 

Dalam gambar di atas, hasil larian saya pagi tadi, 7.02 km. Alhamdulillah.

Pagi tadi, waktu sahur, saya masak nasi goreng.


Nasi goreng ada letak daging. Nikmat makan panas-panas. Rasa terbakor dada. Terbeliak biji mata. 😋

Ok la ye. Jumpa lagi.

6 comments:

  1. alhamdulilah, cepat bayar qadha puasa fikiran jadi tenang.. 👍👍

    ReplyDelete
  2. yong tau fu..kuah kena sedap, baru best...makan kat kuale, kureng jg kuahnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. sini susah la, nohas. Nak cari yong tau fu sedap. Kena pi Tepeng juga, yang belakang bomba tu. Tapi yang tu buka lewat petang pulak.

      Delete
  3. Yong tau fu, kuah kena sedap baru sedap makan. Nasi goreng makan panas panas dan kalau berlawan pedas sekali sedap tu sedap tapi memang terbakor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul cakap Fizah. Kan, nikmat betul dapat makan nasi goreng pedas panas-panas. Terangkat!

      Delete