Larian 2 Syawal

 Semalam saya dah off jogging 1 hari. Makan pun banyak, wei. Rendang, nasi briyani, lemang (orang bagi), rendang rusa (orang bagi jugak), kueh raya, kerepek.. ya Allah, sabor je la. Banyaknya makan. 

Hari ni, saya pergi jogging juga, walaupun ada dengar bunyi guruh di langit.

Ingat nak jogging tepi laut. Bila sampai Lumut, hujan, wei. Patah balik, pergi tempat biasa jogging.

Ok. Jalanraya kering, tak hujan. Selain saya, ada Tok Wan, dan beberapa chinese runners tengah jogging. Tok Wan memang regular jogging situ, umur dia dah 60 lebih. Dia kata, minggu depan baru dia balik kampung. 

Sampai 5 km, hujan pun mula turun.


Saya teruskan berlari dalam hujan. Bila bunyi guruh dah sampai dekat, baru saya cabut, masuk kereta, balik. Dapatlah 6.41 km pagi tadi. Alhamdulillah.

Gambar bunga ros yang baru nak kembang di depan rumah. Tuan dia malas letak baja dan siram pokok, jadi dia jarang-jarang berbunga. Tu yang ambil gambar tu.

Ingat on the way balik, nak singgah mamak, tapau roti canai. Mamak pun tutup daaa.... bukan mamak je, banyak lagi kedai makan yang biasa buka time breakfast, tutup hari ni. Saya bawa kereta jauh sikit, pergi McDonald drive-thru. Ok. Ada 3 kereta je. Tapi saya perasan, ramai orang makan di McD, sampai ke meja luar pun ada orang. 

Time drive-thru, nasi lemak McD habis daaa.... beli crispy chicken mcMuffin with egg je la. Sebenarnya, saya dah siap masak nasi di rumah. Sebab saya bersahur pagi tadi. Puasa qada serta sunat syawal, day 1. Tapi anak tengah saya, memang tak berapa makan nasi sangat. Tu cari breakfast lain untuk dia. Kalau dah beli sorang, takkan yang lain nak tengok je kot. Beli la untuk anak-anak saya 3 orang terus. 

Ok. Semoga anda semua selamat beraya, dan selamat kunjung-mengunjung sesama saudara atau rakan. 

Jumpa lagi, ye.

6 comments:

  1. Alhamdulillah..dah start puasa 6...mamak nk beraya..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, sabor je la, mamak. Sekarang bila dah buka, penuh orang pulak, Nohas. Hehe..

      Delete
  2. Rendang Rusa Wow. Saya tak pernah makan daging rusa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa dia lebih kurang daging lembu juga, Nadia. :)

      Delete
  3. Rajin Kak Nur, terus jogging lepas 1 Syawal. Bakar lemak tu penting :)
    Dah seminggu raya pun masih banyak kedai makan belum bukak Kak Nur. Raya sakan depa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab akak tak ke mana-mana, Fizah. Dari layan mood jiwang kat rumah, baik jogging, happy kan diri sendiri. Kan, minggu ni, raya lagi. Nasib kedai makan dah banyak buka.

      Delete