Half marathon May dan makan di TBH

 Ahad, 19 Mei 2024 - Saya sudah rancang untuk lari lama hari ni. Bancuh air elektrolit dan bawa juga air masak satu botol. Saya berlarian di stadium Manjung.

Solo je. Ada seorang kawan whatsapp nak join pagi tu, tapi tak datang last minute, sakit perut pula.

Saya test pakai tudung nelofar.

Alhamdulillah, saya buat jarak half marathon, 21.1 kilometer. 

Ada seorang pelari ultra pernah cakap kat saya, banyak-banyak tudung sukan, tudung bawal juga yang paling sedap dipakai lari jauh. Sebab apa? Ia ringan dan kepala tak sakit, bila lari lama dalam cuaca panas. Itu pasal saya test tudung baru dapat hadiah harijadi dari kakak ni. 

Ha ah. Memang ok. Bila peluh, tudung tak berat. Ada satu jenama tudung sukan saya tu pun, berat bila basah. Pastu nak lap peluh pakai tudung pun tak boleh, sebab tudung dah lenjun. Ok la, tudung naelofar ni. Bila balik, elok tak sakit kepala. Cuaca memang cepat panas pula semalam. 


Saya yang paling awal sampai, dan paling akhir balik di stadium. Haha... balik, sakit kaki. Dah beberapa bulan tak buat half marathon. Jalan pun slow-slow. Lagi-lagi naik tangga. Sebab dah daftar marathon, kena training juga. Kalau tak, saya pun tak kuasa nak lari jauh-jauh tengah panas. Rentung, acik.

Makan pagi pukul 11 pagi. Lepas zohor lebih kurang, pergi mengopi di TBH. Sambil hantar anak kedua, nak melawat kawannya di hospital pantai.

Cromboloni nutella

Restoran TBH (The Baker's Hut) ni, adalah bakeri. Dia baru renovate hari tu. Sekarang sudah semakin luas, ruang makannya. Pertama kali saya dan suami makan cromboloni. Pertama kali jumpa. 

Sandwich croissant dengan kepingan ayam di dalam. Belakang tu, boleh nampak kopi o ais suami.

Hazelnut latte panas.

Yee Mee

Pesan juga semangkuk yee mee. Share makan berdua. Ada 2 ekor udang harimau dalam tu. Sedap juga yee mee, masak ala chinese style. Dia tanya nak sambal ke cili potong. Kami minta cili potong. 

Semua ok, makan sini. Sedap. Cuma satu, bising, macam makan dalam pasar. Saya lebih suka, mengopi di tempat yang sunyi, boleh sambil healing. Ini, nak sembang dengan suami pun kena tinggikan suara, sebab tak dengar suami cakap apa. 

Syukur Alhamdulillah. Cerita mengopi hari Ahad. 

Kome pergi jalan mana hujung minggu? 

Jumpa lagi, ye. ๐Ÿ˜Š

25 comments:

  1. Hujung minggu dok umah je.. anak ada tusyen sabtu minggu dh x dpt nk beronggeng sangat dh weekend skrg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, gitu. Lama tak dengor cerita Kakmim. :D

      Delete
  2. Hebat la Nur, 21 km lari ๐Ÿ’ช
    Sy pun tak suka makan dlm suasana bising² :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak hebat, PH. Slow-slow je, janji habis. Alhamdulillah.
      Kan... udah macam pasar pulak. Orang nak tenang-tenang.

      Delete
  3. Teringat strawberry cafe... Ada lagi ke ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada, Linda. Lokasi dia, dekat McD Aeon. Satu baris.

      Delete
  4. SA x start lagi berlarian ni...turun naik tangga kat rumah pun dah cukup buat lencun peluh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exercise juga tu, SA. Turun naik tangga.

      Delete
  5. Bestnya lepas lari makan macam ni, taklah rasa bersalah. (Eleh, macamlah selama ni pernah rasa bersalah makan tak lari kan) ๐Ÿ˜‚

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. betul, betul.
      Alaa... rezeki jangan ditolak, orang kata. :D

      Delete
  6. wahhhhh 21 km! Ana hanya mmpu 5km je sehari tu pun selang-selang hehe.. Ana pun kurang suka cafe bising sbb kita nak healing-healing suasana sunyi hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orait sesangat tu, 5km, Ana.
      Kannn... nak makan pun susah, anak orang meja sebelah terjerit-jerit suara high pitch, bingit telinga kita.

      Delete
  7. Nampak sedap pulak sandwich croissant tu....wahhhh lari 21km?. Memang terbaik la. Pernah masuk larian 5km je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap, Ezna, sandwich croissant tu. :)
      Alhamdulillah. Ok la tu, 5km. Saya dulu masa mula lari pun, masuk fun run je, 5km. Slow-slow upgrade.

      Delete
  8. hebat tu half marathon....lps tu dpt plak mkn menu sedap2...tp mmg tk best kalo cafe yg bising2...bole pening kepala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Rezeki.
      Kann... takpelah. Bila dah cuba, baru tahu.

      Delete
  9. Cantik tudung Naelofar itu.
    Hampir lupa Puan Nur ada daftar separuh marathon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.
      Ye, itu yang kena training tu, NA.

      Delete
  10. ammi briskwalk paling jauh dan paling larat pun 3.5km je. lebih daripada tu terus rasa lemau dan lemah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ammi selalu jalan time pergi dan balik kerja tu, jadi ok sesangat. Masa saya baru mula dulu pun, jangankan jalan 3 km, 1 km pun dah tak larat. Buat takat mana mampu je.

      Delete
  11. dari dulu lg kalau jogging ke berlari ke sy mmg prefer tudung bawal. kalau tgh buat tu angin kencang, rs sejuk sikit laa leher tu kena angin hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. kan. Tudung bawal juga yang selesa.

      Delete
  12. sblm ni kemain susah nak dpt cromboloni
    laaa ni dah bersepah org jual
    sedap dgn tak je bezanya...
    tp harga pun boleh tahan jg kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini, tak bersepah sangat, Anies. Saya jarang jumpa cromboloni ni.
      Iye la, sebiji harga RM12.80.

      Delete
  13. Saya belum pernah coba lari pakai hijab, Krn selama ini treadmill ๐Ÿ˜…. Ntahlah kuat atau tak dengan panasnya, Krn saya pula tipe tak kuat panas. Sebelum pakai hijab, okelah lari lama sampai berkeringat. Sekarang pula JD lebih memilih workout di rumah supaya tak hrs pakai hijab ๐Ÿ˜…. Tapi bisa saya bayangkan kalo hijab khusus olahraga bahan juga LBH tebal kan. Terkadang pasti tak nyaman kalo kena keringat

    ReplyDelete