Cerita Rabu lepas

 Ada hari, sibuk dengan kerja rumah, sampai tak sempat update blog, macam semalam. Letih pun ye. Atas sofa pun boleh terlelap, lepas mandi. Aduh... faktor usia.

Masak nasi goreng, sebelum subuh 24 April.

Banyak kan, nasi goreng. Kena masak kurang nasi sekarang. Mood diet is on, bagi kami anak beranak. Masih makan nasi, tapi kurangkan portion.

Larian 24 April, sejauh 5.36 km.

Berlarian di Esplanade, lepas hantar anak bongsu ke sekolah. Eh, takdelah lari sangat. Berjalan sambil bersembang dengan suami.

Tiba-tiba jumpa burung cantik.


Macam burung yang orang bela, tapi terlepas. Bila kita datang dekat, dia tak lari. Bila kita nak tangkap, dia elak. Harap kucing di Esplanade tu, tak nampak la burung comel ni, sedang berjalan di laluan jogging. Comei, kan... 😍

Hari yang sama, saya pergi ambil mesin jahit portable yang dihantar servis di kedai servis mesin jahit, 2 hari sebelumnya.

Test mesin baru di-servis.

Saya ada 2 buah mesin jahit. Yang pertama, mesin jahit antik Raleigh.

Yang kedua, mesin jahit portable Sewlux.

Saya baru pertama kali hantar mesin jahit portable ini, untuk diservis, setelah beberapa tahun tak guna, kerana benang atas asyik putus. Saya tak tahu pun yang mesin ini ada lampu yang boleh dihidupkan semasa tengah jahit. Orang kedai baru pasang mentol LED baru. Sebelum ni, bila saya guna mesin ni, saya hidupkan lampu study di meja, baru nampak waktu menjahit. Mesin ini, dihadiahkan kepada saya, oleh seorang sahabat di KL. Sekarang saya boleh guna dua-dua mesin jahit di rumah. Bukan buat baju pun, repair apa-apa pakaian koyak sahaja, atau ada juga guna untuk buat bantal. 

Mesin jahit Raleigh tu, ibarat memandu Nissan Stanza lama, rasa berat dan besar. Tapi bila berjalan, lajuuuu jer.

Mesin jahit portable SewLux ini, ibarat memandu Viva comel. Ringan dan lancar waktu menjahit. Giteww... 

Lagi satu beza, mesin jahit antik hanya boleh jahit lurus saja. Mesin portable ini, boleh tukar macam-macam jenis jahitan. 😊 

Syukur Alhamdulillah.

Selamat menjalankan tugas kepada semua pembaca sekalian. Semoga urusan harian anda semua dipermudahkan.

Jumpa lagi, ye. 

32 comments:

  1. Lady ada mesin jahit mini.. yang pasti Lady rsa jahit tgn lagi cepat.. hihi.. sebab, nak pasang benang.. nak ejas mata jarum.. mcm lambat jerk.. sebab tidak sellau guna kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. lama-lama bila kita selalu guna, tak lama pun nak set-up mesin jahit. Lagi cepat siap, banding guna tangan, Lady.

      Delete
  2. Ammi pun ada mesin jahit jenama Genki..husband beli RM100 je masa kawan dia buat jualan gudang. Padahal bini dia ni tak reti langsung cara nak handle mesin.

    Tp dia dah beli...kita pun godek2lah...bolehlah buat jahit garis lurus, alter seluar sikit2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, bagusnya. Memang tepat la keputusan suami Ammi beli waktu tu, supaya Ammi belajar guna. :)

      Delete
  3. Tengok mesin jahit Nur, baru teringat saya pun ada mesin jahit portable jenama Singer. Beli masa musim PKP dulu, konon2 nak ada hobi menjahit, sempat la belajar jahit sarung bantal dan buat pelitup muka 🤣 skrg dah jarang keluarkan kecuali utk repair pakaian koyak je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok la jugak tu, Carneyz. Ada juga gunanya. :)

      Delete
  4. wahhh dan lagi menjahit tu
    nak tempah baju kurung sehelai boleh x?
    hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak reti jahit baju ler, Anies. Huhu..

      Delete
  5. Replies
    1. Itu ler pasal. Jarang sekali jumpa burung comel warna hijau macam tu.

      Delete
  6. wah awal masak sebelum subuh....tk minat menjahit..mesin jahit legend ada umh mak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah, mama tisya. Suka masak awal pagi. Sebab bila lewat, dapur saya dah panas. (dapur luar).
      Hehe.. mesin jahit legend.

      Delete
  7. Sama la kita busy sangat tak sempat update blog padahal banyak je entry pending 😅

    ReplyDelete
  8. Saya kalau dah busy memang tak sempat tulis entri, tapi kalau dah mula tak menulis alamatnya memang berhari-hari berbulan-bulan tak menulis hihihiii.

    ReplyDelete
  9. Oh? Raleigh pun ada mesin jahit eh? Ingatkan basikal je

    ReplyDelete
  10. bestnya kak boleh menjahit, mesti nak pakai baju baru buat je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tak reti jahit baju, Dana. Jahit sarung bantal, reti ler. Hehe.

      Delete
  11. Saya selalu makan nasi,tapi memang porsi gak pernah banyak....cantik burung kecil tuuu....wah ada mesin jahit..pasti makin rajin nii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sedang cuba kontrol portion nasi. But depends on nasi apa. Hehe... tidak lah, Mreneyoo. Guna bila perlu saja. Tak berapa rajin menjahit, buat masa sekarang. :)

      Delete
  12. 2 mesin jahit boleh tukar-tukar guna.
    Emak saya ada mesin jahit lama jenis Singer. Medin baru ada tapi macam tidak lama khidmat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, betul.
      Mesin jahit lama Singer tu memang best, guna.

      Delete
  13. MasyaAllah comel cantiknya burung tu 😍

    Saya ada mesin jahit portable, ya..ada lampu jadi terang tengok jahitan. Dah lama saya tak menjahit sejak pindah utara. Mesin tinggal di rumah NS. Tapi bukanlah pandai jahit buat baju, setakat jahit langsir dan apa-apa yang lurus jelah 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan... Ujie.
      Ooo... jauh tinggal mesin jahit. Hehe.. samalah kita.

      Delete
  14. perlunya isteri ada mesin jahit n tahu menggunakannya. Boleh la jahit kain koyak yg simple2 tu...

    ReplyDelete
  15. Mama saya ada yg model lama. Kalo lihat mama menjahit macam mudah. Lajuuuu sangat. Giliran saya coba, bagai mati mesin tengah jalan 🤣🤣. Tak bergerak hahahahah. Memang tak bakat bab2 begini 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. itu biasa, Fanny. Lagi-lagi kalau jenis kaki goyang tu. Kalau sudah tukar ke pedal elektrik yang tekan saja, mesin jalan, itu mudah sikit.

      Delete
  16. suka tengok orang ada mesin jahit ni...sendiri memang x reeti la menjahit...x seni kata orang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. saya pun tahu sikit-sikit saja, SA, jahit guna mesin.

      Delete