Tiket bas habis

Ahad, 2 Julai 2023 - Lari seperti biasa.

Larian Ahad 7.94 kilometer

Saya lupa caj jam saya. Tinggal 1 bar. Sempat berlarian sejauh jarak tersebut, sebelum jam saya mati.

Anak sulung saya tak dapat beli tiket balik ke Dungun, Terengganu. Tanggal 3 Julai, dia sudah ada kelas, waktu petang. Hanya ada 2 bas yang ada perjalanan terus ke Dungun. Satu bas, cuti sempena raya korban. Bas berpengkalan di Terengganu. Sebab tinggal hanya 1 bas lagi, maka semua orang sudah beli lebih awal, jadi tiket pun habis. Anak sulung seperti biasa, suka tunggu last minute baru nak beli, maka, ternganga la. Dari Ipoh pun tak ada.

Pengajaran untuk anak sulung, lain kali kena beli tiket bas awal! Bapaknya dah suruh banyak kali, dari awal, tapi tak pernah nak ikut. Sama je, ketiga-tiga anak lelaki ni. Yang bongsu, pagi-pagi nak pergi sekolah, selalu suruh mama print benda. Tak pernah nak suruh hari sebelumnya.

Jadi, disebabkan tak ada tiket, maka kami hantar anak ke KL, untuk naik bas di Terminal Bersepadu Selatan (TBS). Di situ je ada bas yang pergi Dungun. Itu pun, dapat bas bertolak pukul 9 pagi keesokannya.

Bapak budak kerja pagi. Dia keluar awal, pukul 3 petang, kami pun bertolak ke KL. Mujur kakak sulung ada, jadi, anak sulung tidur rumah dia la malam tu. Kalau kakak  saya ada urusan, memang kena campak anak sulung di TBS terus la, tidur la di terminal bas tu.

Sampai KL waktu maghrib. Hari minggu, janganlah ikut jalan Sabak Bernam. Sesak di trafik light Tanjung Karang tu lama. Lebih 45 minit. Baik ikut lebuhraya Utara Selatan je. Pengajaran nombor 2. Jamak dulu di surau Citta Mall. Tempat pertemuan dengan kakak. Rumahnya dekat kawasan situ je.

Makan di Kayu Nasi Kandar. Fuiyo, ada mamak kat mall. Mamak buka pukul 7 pagi, tau. Suami pantang tengok nasi kandar. Ape lagi, dinner situ la.

Saya lupa ambil gambar nasi kandar. Lapar punya pasal. Sambil sembang dengan kakak lagi, pot pet pot pet.

Resit Kayu Nasi Kandar

Nasi kandar lauk ayam goreng dan sayur, RM13 ok. Standard Mall. Kalau kat Manjung, dalam RM7 la. Suami punya nasi mahal seringgit, tambah telur masin. Anak punya nasi, paling mahal, dia amik ayam tandoori. Apa pun, memang sedap, nasi kandar kuah campur, suuurrrrrrr...... 😋

Lepas makan dinner, kita makan pencuci mulut pula.

Banana split Baskin-Robbins.

Dari kiri, suami, Abang Coach, kakak sulung, anak dan saya.

Anak muka redha je. Dah kena marah dengan mak bapak. Pastu, kena sound dengan aunty dia lagi, lambat beli tiket. Kakak saya esoknya nak pergi naik gunung. Jadi, dia hantar anak ke TBS awal, pukul 4 pagi. Ha, lepak la situ, sementara tunggu bas pukul 9 pagi. Semoga anak belajar dari kesilapan dia. Kalau musim perayaan, raya haji pula, destinasi pantai timur pula, sila la beli tiket awal-awal.

Saya dan suami balik Manjung malam tu juga. Sebab esoknya, suami kerja shif pagi. Kelam-kabut macam kartun. Uban di kepala makin bertambah, sebab fikir hal anak-anak la. Kena sabar banyak-banyak.

Isnin, 3 Julai 2023 - Lari lepas hantar anak pi sekolah.

Larian sejauh 5.21 kilometer saja.

Sarapan di Pasar Komuniti dan Karavan Manjung. Saya makan roti bakar telur goyang dengan baked beans dan sosej.

Makan malam pula, di kedai tomyam yang tak pernah cuba. Banyak kedai tomyam tutup, deme semua balik Thailand, raya haji.

Bihun goreng

Sedap juga bihun goreng dia. Boleh repeat lagi makan sini.

Selasa, 4 Julai 2023 - Lari lagi.

Sejauh 6.12 kilometer.

Pergi pasar, beli barang dapur. Balik rumah, masak sayur.

Sayur campur.

Dalam sayur campur, ada kacang buncis, cendawan tiram, lada benggala hijau, dan kobis bunga.

Dinner, makan di kedai tomyam di Lumut.

Nasi goreng cina.

Besar kan portion nasi goreng dia? Gendut rasanya.

Rabu, 5 Julai 2023 - Lari lagi. Bila nak hujan waktu pagi, ni? Kalau hujan, boleh juga rileks kat rumah.

Larian sejauh 7 kilometer

Balik, masak sayur campur lagi.

Sayur campur terlebih kuah.

Entah. Rasa sedap pula makan nasi lauk sayur campur sahaja.

Khamis, 6 Julai 2023 - Rasa malas sangat nak lari hari ni. Jadi, lepas hantar anak sekolah, saya berlarian selama setengah jam sahaja.

Setengah jam larian, dapat 3 kilometer. Pakcik makcik naik motor.

Lepas suami balik kerja shif malam, ajak dia sarapan luar. Kita ronda naik motor je. Feeling ala ala zaman bercinta dulu. Hehe. Masa baru kawin pun, mana ada kereta. Naik motor je. Menyewa di Wangsa Maju, saya pergi kerja naik LRT.

Sarapan di Gerai Nelayan, Kampung Permatang.

Saya pesan mi rebus.

Sudah 2-3 suap mi, baru teringat, lupa nak ambil gambar. Pertama kali cuba mi rebus di sini. Boleh tahan sedap.

Suami pesan nasi putih lauk kari ikan kembung.

Kari dia, rasa macam kari penang. Juga, ambil kuih popia sira, kuih cara dan karipap.

Cuaca agak mendung. Tak panas, jadi kami merempit sampai ke pekan Lumut. Singgah pekena kopi pula di 989 Kopi.

Hazelnut latte, iced cappuchino dan sepotong kek.

Lupa kek apa. Tapi sedap, la.

Jumaat, 7 Julai 2023 - Lari seperti biasa. Masih malas. Jadi sesi larian hari ini selama 45 minit sahaja.

Lepas suami balik kerja, kami sarapan di luar juga, pergi Kluang Kopi.

Lontong kering

Dalam lontong kering, ada nasi impit dengan sambal kelapa, ayam masak merah dan sambal goreng jawa. Saya suka sambal goreng jawa ni. Ada tempe, tauhu, hati, suun, sayur fucuk, kacang panjang. 😋

Sup cendawan dengan roti bawang putih, serta air white coffee.

Sup cendawan dia agak pekat. Pertama kali cuba ni.

Balik rumah, saya masak bihun goreng.

Bihun goreng dalam kuali.

Alhamdulillah, habis sudah cerita tertunggak, sudah sampai ke tarikh hari ni. Syukur Alhamdulillah, banyak makan hidangan sedap-sedap. Bulan Julai, lari santai-santai je, ikut suka hati. Takpe la kalau berat badan naik pun. Saya pun dah malas fikir.

Saya harap pembaca sekalian berada dalam keadaan sihat dan ceria-ceria selalu. Terima kasih, kerana membaca.

Jumpa lagi, ye. 😊

1. betul tu sis...kalau area pantai timur.mmg kene beli awal2...dulu2 masa blja kt tganu...nk beli tiket raya, awal puasa dah tnye kaunter...dah jual ke belum tiket raya..kalau bas tu boleh beli tiket pergi balik...terus beli...x fikir byk dah...lg2 zaman dulu, xd direct teluk intan @ manjung @ sabak bernam... mmg kene ke KL dulu, baru cari tiket ke kg...

1. Dulu lagi susah, yek, nak kena beli tiket di kaunter. Sekarang boleh juga beli online.
      Ooo... baru saya tahu, dulu takde direct ke Terengganu. Itu la, tak banyak bas buat, kan. Itu yang berebut-rebut orang beli tiket.

2. abg long ingat tiket bas habis dapat la ibu ayah hantar dia sampai ke dungun hehe

1. Heee.. tak sempat Afzan oi, bapak budak tak bole cuti, ofis takde orang keje.

3. ni bukan kes biar lambat asalkan selamat tapi jika lambat memang terlepas la!

4. Aduh.. lamanya tak makan Lontong Kering. Sekarang, sy lagi suka makan Lontong Basah pulak, sedap betul hirup kuah lodeh yg lemak2 bergaul dgn sambal tu, hahaha.

Anak saudara sy yg bljr di Kuala Terengganu tuari pun tak ada tiket. Dapat tiket sehari sebelum exam. Senoga jadi pengajaran pd anak² jangan buat kerja last minute.

1. SK ni, buat saya rasa cam nak cari lontong basah esok. Hehe.
      Itu la dia. Aminnn... semoga budak-budak ni, belajar dari kesilapan deme.

5. Rajin tulis setiap peristiwa setiap hari. Nasib baik ingat.

1. Saya memang dah email aktiviti setiap hari, NA. Tapi sekarang ni, dah malas pula nak update blog mengikut hari. Hehe, tukar style lain pulak la.

6. Harus kena bebel kaw2 kalau gini kan..
    Mujur tak perlu hantar sampai Dungun 😅

1. Ye la, berbuih mulut kita ingatkan dia, tapi sampai ke sudah dia tak beli tiket. Tak dapat, Ujie. Bapaknya tak boleh cuti.

7. wahh rajinnya akak berlari...kalau Cuya dah sesak nafas dah..HAHAH.

stamina Cuya tak kuat..

8. Memang ya ..kebahagian itu kita yg ciptakan dan nikmati apa yg kita punya...semangat larinya ...

9. betul..kena beli tiket awal, tambah lagi belah2 sana tu...
    all in 1 entry ni, senang

1. Hehe.. banyak hari dalam satu entri, pemalas nak buat entri banyak-banyak. :D

10. Tiket bas jgn dibuat main.. time raya elok nk blik kg tapi solat kat rumah sorang2 hahaha

1. Hehe... betul, betul. Menangis bucu katil la, camtu.

11. Dulu teringat saya juga sering dimarahi papa kalo beli tiket pesawat balik Penang last minute. Krn biasa harga pun mahal kan. Tapi sofar memang blm pernah alami kehabisan tiket, kalo tak, ntah apa yg dilakukan papa 🤣, tak kan suruh anaknya naik Ferry ke Penang 😅

Memang harus dirasakan sendiri, biar anak juga jadi sadar. Trus pernah juga saat tukar IDR ke Ringgit, saya tak pernah tanya ke beberapa money changer. Pilih 1 money changer, ntah rate-nya bagus atau tidak, ga peduli lah. Langsung tukar.

Papa pas tahu marah lagi 🤣🤣. Tapi sejak saya kerja, dah tau cari duit, jadi paham kenapa papa marah. Krn memang selisih kurs currency antara 1 money changer bisa beda . Kalo yg ditukar sedikit mungkin tak berasa, tapi biasanya saya tukar besar karena untuk bayar uang kuliah di Penang, dan bayar macam2 😄. Jadi pasti selisihnya banyak.

Semua menu di atas kayaknya enaaak kak 🤤🤤. Saya sama dengan suami Kaka, ga bisa liat nasi kandar, pasti teringin makan di situ 😄

1. Ibubapa pasti mahu yang terbaik buat anak-anak ya, Fanny. Biasa tu dimarahin, masa muda selalu buat salah.
      Oh, peminat nasi kandar rupanya, Fanny. :)