Lengkuas

 Saya pernah tanam macam-macam kat rumah saya ni, dulu. Ada cili api hijau, kacang panjang, bendi dan tomato. Sekarang, dah tak banyak yang tinggal. Ada pokok ulam raja. Tu je tinggal. Maksud saya, pokok atau sayur yang boleh dimakan. Kacang panjang saya dulu, pokoknya boleh tumbang, dibuat dek kera liar. Cili pula ada banyak hama putih pada daun. Benda-benda macam tu sedikit sebanyak membantutkan semangat saya untuk bercucuk tanam. Mungkin lokasi sini atau masa tidak mengizinkan. 

Tapi saya tetap simpan impian untuk serius bercucuk tanam. Satu hari nanti, bila saya nak masak atau makan, saya cuma perlu petik dari hasil tanaman saya. Selain bercucuk tanam, saya juga nak bela ayam. Jadi macam Wak Warisan Petani. Tak payah beli telur dah. Tunggu la bila suami sudah pencen dan kami pindah ke kampung. Insya-Allah. 

Sementara ni, adalah sikit-sikit bereksperimen. Cuba-cuba menanam. Kalau yang tak hidup, saya cuba lagi. Buat reseach sikit. Salah satu, yang saya tak perlu beli lagi di pasar sekarang ialah, lengkuas atau bahasa omputihnya, galangal. Lengkuas ni, macam adik beradik kunyit dan halia. 

Korek lengkuas dalam tanah.

Bukan guna banyak pun dalam masakan. Sikit je, kan. sebelum ni, bila beli lengkuas, simpan dalam peti ais, sampai keras-keras. Nak potong pun susah. 

Saya guna bila masak singgang hari tu. Selain masak singgang, kita guna lengkuas juga bila masak tomyam, rendang, gulai dan lain-lain lagi. 

Lengkuas, segar dari tanah.

Alhamdulillah. Bila perlukan, cuma perlu ambil di depan rumah. Seronok sebenarnya, bila kita guna hasil tanaman sendiri bila masak. Mungkin benda ni kecil bagi sesetengah orang. Tapi bagi saya yang dulu penakut nak terjebak dengan tanah, takut kotor la, cacing la, ulat la, lipan la, rasa bangga la juga, atas usaha sendiri. 

Ok la. Selamat tahun baru 2024 kepada semua pembaca sekalian. 

Jumpa lagi, tahun depan. 😊

22 comments:

  1. Seronok sgt
    . Bila nk masak.. Petik je tepi rumah.. Mcm rumah mak kt kg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best rumah kat kampung, kan, Linda. Boleh petik je apa-apa tepi rumah.

      Delete
  2. Sayangnya halaman rumah terbatas, mungkin tanam dalam pot bisa ya...pingin juga punya tanaman yg bermanfaat, biar ga usah beli ...selamat tahun baru 2024

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat tahun baru 2024, Mreneyoo.
      Mungkin boleh ditanam dalam pasu, tapi harus pasu besarrrr. Hehe.. tapi saya tanam cili api, pokok kunyit dan kacang panjang dulu, dalam pasu saja. Boleh hidup, Insya-Allah.

      Delete
  3. Semoga segala impian akan tercapai
    Selamat tahun baharu 2024

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminn... mekasih, Wak.
      Selamat tahun baru 2024 untuk Wak juga.

      Delete
  4. Bagus tanam sendiri...fresh from the pokok..
    Selamat tahun baru 2024...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.
      Selamat tahun baru 2024 untuk nohas juga.

      Delete
  5. Tidak masukkan lengkuas dalam tomyam.
    Memang betul senang ambil kalau hendak masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, gitu.
      Kan... tak payah beli di kedai lagi.

      Delete
  6. nak masak apa tu? kejap lagi saya sampai
    hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu hari, ambil lengkuas sebab nak masak singgang tu, Anies. :D

      Delete
  7. Kadang² berangan jugak, asal nak masak, petik jer di kebun, tapi sy macam tu la.. takut dgn cacing ke.. ulat bulu ke.. padahal, bukan boleh terbang atau serang kita pun binatang tu.. sy terlebih paranoid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan. Tapi kalau kena ulat bulu, gatal ooo... SK.

      Delete
  8. ammi beli lengkuas sekarang ni, basuh bersih masukkan dalam botol letak air pastu masuk dlm fridge. dah hampir 1/2 tahun jugaklah dia kat dalam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo... tips yang bagus ni, Ammi. Mekasih atas perkongsian.

      Delete
  9. Walau duduk rumah flat.. Kita tetap tanam kunyit, halia, bendi, kacang panjang di balkoni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, hebat Encik Time Traveller. Two thumbs up!

      Delete
  10. Kat rumah SA kan..lengkuas ni kurang penggunaannya, hanya guna time nak raya masa buat rendang...lebih guna halia dan kunyit je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul juga tu, SA. Saya pun jarang juga guna, tapi tanam je la. :)

      Delete
  11. Dulu mama yg sukaaa menanam pokok sayuran dan rempah2. Kunyit, jahe, lengkuas dll.

    Tapi saya sekarang memang tak konsisten soal gardening kak. Banyak mati 😅. Jadi dahlah memilih utk beli saja.

    Sayapun kalo memasak, LBH sering western style yg memang tak butuh banyak spice. Cuma sesekali masak Indonesian foods. Baru lah nak beli jahe, kunyit dkk 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rajinnya mama Fanny bercucuk-tanam.
      Ye la, betul juga. Menu western, banyak spice dalam botol saja, boleh beli di supermarket. :)

      Delete