Resepi Singgang Ikan Tongkol

 Semalam, saya pergi pasar, beli ikan. Hari ni, saya masak singgang ikan tongkol.

Singgang ikan aye (tongkol)

Masak singgang ni, memang sedap, dimakan dengan nasi panas-panas. Lepas tu, ada budu pulak.

Budu letak bawang dan cili, perah limau kasturi.

Tomato dan timun

Bila makan budu, saya suka kalau ada kacang panjang. Tapi sebab dalam peti ais ada sayur yang telah dipotong separuh, kita gunakan yang itu dulu la.

Telur dadar

Alhamdulillah. ๐Ÿ˜‹

Saya sertakan resepi singgang ikan tongkol, ya.

Resepi Singgang Ikan Tongkol

Bahan-bahan:

Ikan tongkol seekor. Potong dan cuci bersih.

7 ulas bawang merah (dihiris)

4 ulas bawang putih (dihiris)

1 setengah inci halia (dihiris)

2 inci lengkuas (dihiris)

8 biji cili padi

Optional: 4 tangkai cili kering (rendam dulu air panas). Saya tak letak, terpulang pada anda ye, nak letak cili kering ke tak.

6 keping asam keping

1 sudu makan ketumbar - ditumbuk kasar. Saya takde pulak biji ketumbar. Saya guna serbuk ketumbar, lebih kurang setengah sudu makan

Garam dan cukup rasa

Cara Membuat:

1) Satukan semua bahan hiris, ketumbar dan ikan di dalam periuk.


Senang, kan. Tak guna minyak, tak perlu tumis. Lebur semua sekali atas api.

2) Campurkan air secukupnya. Masak hingga ikan empuk.

3) Masukkan garam, cukup rasa, asam keping, cili padi dan cili kering. Didihkan. 

Masa ni belum masak lagi. Saya biar api perlahan dan masak lama, supaya ikan lembut.

Siap. Gambar lauk singgang yang sudah siap, gambar pertama di atas, ye.

Ceduk ikan seketul dalam pinggan nasi. Eh, cara nak makan pun, nak cakap ke? Hehe... cubit isi ikan, pastu tenyeh-tenyeh isi ikan itu dengan cili dalam budu. Ambil nasi sikit, suap masuk mulut. Haaa.... hehehe.... ish ish ish.. memang ke laut dalam la, diet suku suku separuh, dia jadi diet dua pinggan tambah. ๐Ÿ˜‚

Selamat mencuba. Happy weekend. ๐Ÿ˜Š

26 comments:

  1. ikan tongkol isinya keras..saya suka...selalu pilih lauk ni kalau ada dijual..lauk healthy gitu...rebus2 ...

    ReplyDelete
  2. Wah..pasti rasanya segar nih,ada sedikit pedas dan asam, itu yang bikin selera makan,sehat niih gak ada minyak๐Ÿ‘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, mreneyoo. Saya suka rasa sup singgang tu. Letak lebih. Biar banjir nasinya. :D

      Delete
  3. Lauk berkhasiat dan menyihatkan.

    ReplyDelete
  4. cara nak makan tu saya baca sampai telan2 airliur kak..terbayang2 plk haha

    ReplyDelete
  5. wak lebih sukak makan nasi dagang ikan tongkol., hehe

    ReplyDelete
  6. Hahahah.. lauk yg boleh membocorkan periuk nasi ๐Ÿคฃ

    ReplyDelete
  7. Singgang ini berarti mirip dengan pindang kalo di Indonesia kak. Tapi biasanya yg sering digunakan ikan patin. Karena lembut. Pernah ada yg pakai ikan belida, tapi saya pernah coba, tak suka kalo belida. Lembek sangaat dan lebih amis ๐Ÿ˜”. Prefer patin.

    Tongkol pula saya trauma ๐Ÿคฃ. Pernah keracunan dulu zaman masih kerja. Pesan tongkol balado, ternyata tak segar mungkin. Habis muka saya bengkak dan merah semuanya ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚. Masih di kantor pula tuh. Memang tak mungkin ketemu client ๐Ÿ˜…. Sejak itu saya takut dengan ikan tongkol ๐Ÿคญ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti rasa lemak-lemak, guna ikan patin.
      Alamak, Fanny allergic sama ikan tongkol.

      Delete
  8. wow bisa buat telor dadar seperti itu mantap.... saya buat selalu tipis gak bisa gemuk gemuk

    ReplyDelete
  9. Sedap sgt ni.. Menu simple jee kan tapi kalau makan dgn nasi panas2 mau berkali tertambah nasi hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye, tak cukup sepinggan. Aduh... entah bila boleh kurus. Asyik makan sedap je.

      Delete
  10. Kelihatan sedap sangat. Mbul kalau ikan tongkol tuh diapain aja mau akak nur...palagi kalau bumbunya banyak jadi lebih tasty. Ikan tongkol bikin makan tuh menyelerakan...Simple masaknya tapi selalu habis tak bersisa. Itulah kelezatan ikan tongkol ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, Mbul. Ikan tongkol sedap, masak apa pun.

      Delete
  11. fav sy ni masa duduk KB dulu. hari2 makan lauk ni pun tak apa๐Ÿคฃ tapi blk sini x penah nak masak...adoiii hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... makan kedai je la, Anies. Tapi sini, macam jarang jumpa restoran nasi campur jual singgang ikan tongkol ni.

      Delete
  12. Suka lauk singgang tapi jarang dimasak. Ada elemen saya suka seperti masam, pedas dan masin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama kita, NA. Saya pun suka ada rasa campur-campur tu.

      Delete
  13. Sedapnyaaaa....macam lama plak x buat singgang..ikan tongkol x berapa laku kat rumah SA..ikan kembung atau ikan2 lain insyaallah ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye ke.. dulu saya pun kurang suka tongkol. Tapi dah kawin orang kelantan, jadi suka pula.

      Delete