Selamat tinggal, kopi

 Ada satu benda yang dah lama saya cuba nak berhenti. Tapi, tak berjaya. Paling lama, 3 hari je bertahan. Lepas tu, saya kembali mencari. Kopi. 

Kenapa saya nak berhenti minum kopi? Sebab kopi ni, buat saya buang air kecil kerap. Saya pulak keluar peluh yang banyak bila berlari. Jadi, nak pastikan kekal terhidrat tu, sedikit susah bagi saya. 

Saya tahu, badan saya kurang air, bila ada jerawat naik di muka. Dan bila rasa kulit muka, rasa kering. Juga pernah terjadi sebab keluar satu hari, minum kopi je, tak sempat minum air masak yang cukup, saya kena vertigo. Pening. Pusing.

Jika air dalam badan cukup, tak perlu makan sayur pun. Bila bangun pagi, boleh buang air besar dengan lancar. 

Setiap hari, saya bangun pagi, saya cakap pada diri saya sendiri. Ya. Inilah harinya. Saya akan tinggalkan kopi. 

Tapi saya tak kuat.

Costa Coffee

Di sini saya berdiri, di depan mesin kopi, dalam stesen minyak Shell. Beli kopi. Dan saya suka tengok mesin kopi ni berfungsi. Kita tekan apa kopi kita nak, dia tolong buatkan. Terer betul siapa yang cipta mesin ni. 

Selepas pekena kopi, segar rasanya. Happy je. Senyum sampai ke telinga. 

Dulu, ya. Satu hari, saya boleh minum sampai 3 cawan kopi. Sudah 2 hari, saya berjaya minum secawan sahaja. Saya tak pernah beli kopi sejuk atau frappe. Saya beli kopi panas je.  

Hazelnut coffee panas dengan scones.

Best pekena kopi yang dibeli di 989 Kopi, Lumut. Kopi dia tak manis. Antara kopi tersedap saya pernah rasa. Sini juga, ada banyak pencuci mulut boleh dibeli. Dalam gambar, saya beli scones. Setiap kali makan scones, rasa macam berada di Cameron Highlands. Bawah whipped cream tu, ada strawberry jem. Disertakan juga butter kecil. Auuummmm.... tak boleh nak cakap. 😋😍 Selain scones, dia punya chocolate brownies pun sedap. Kita boleh rasa yang dia buat guna bahan-bahan premium. Tak kedekut. Saya pernah beli 2 ketul, bawa balik nak makan di rumah. Tapi tiba-tiba hilang, ada budak sudah makan dulu. 

Hazelnut coffee panas bersama shawarma daging.

Kopi bersama shawarma di atas, saya makan di RTC Gopeng. Lepas beli barang di Mydin, lepak di foodcourt. Macam-macam makanan ada di situ. Nasi kandar pun ada. Pergi pula hari bekerja, jadi tak ramai orang. Beli kopi di KopieSatu. 

Hazelnut latte panas Gigi Coffee

Yang di atas pula, semasa pergi Aeon Taiping. Suami kalau beli kopi, suka pesan Americano tanpa gula. Tapi dia amik juga brown sugar. Saya suka hazelnut coffee. Tengah hujan lebat pula. Sejuk-sejuk pekena kopi, memang nikmat.

Hari ini, saya nekad. Kena bulat. Kena kuat! 💪💪 100 peratus. Saya tak mahu minum kopi lagi. Babai.

42 comments:

  1. Hehehehe..maaf SA gelak dulu...sebab SA pun sama..hari- hari balck coffee kalau tak memang x lengkap dan rasa x tenang..addicted dah kan..tapai SA x craving kopi mahal..kopi mahal sesekali je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo... gelak, ye. Saya sampai hari ni, tak minum kopi lagi, SA. Berjaya bertahan! Yay! :D

      Delete
  2. Semoga berjaya. Kena ada pengalaman paling teruk agaknya untuk berhenti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, NA. Dah ada pengalaman teruk. Tapi, tak serik-serik. Kuat betul penangan kopi.

      Delete
  3. sama la..sama jugak dgn kak SA..memang pernah cuba.. 1 week.. penin wei cari kopi. dulu memang 2-3 cup sehari .. now dah kurang sekali sehari je .. kadang2 je dua.. weekend cuba x amik kopi..kadang2 je amik jugaks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe... lama juga tu, MA, satu minggu tak minum kopi.

      Delete
  4. linda pula cuba stop manis...tp susah jugak...xd lah makan yg teruk2 pun...cuma air je lah...pg sebelum g kerja dah buat nescafe susu...nk lunch kat opis plak, kdg boleh elak dr beli teh ais...tp selalu nya mmg akan beli...adudu..malam , niat tu ada nk buat nescafe jugak...tp, buat2 tak pedulik...cepat2 masuk tido..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... kuat kan, penangan nescafe tu. Aduh, kena kuat, Linda. Marilah kita! Berusaha! Ayuh tinggalkan minum ayor manis.

      Delete
  5. Dulu sayapun penikmat kopi hitam , tapi tak banyak, sehari hanya 1 gelas saja tak pernah lebih, sekarang semenjak ada gerd, jadi berhenti minum kopi hitam,sesekali saja minum kopi yang bukan kopi hitam, itupun Jangan terlalu manis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, ada gerd. Memang kena pantang ya. Semoga Mreneyoo sihat-sihat selalu.

      Delete
  6. saya pula teringin nak minum kopi kak,tapi xboleh bila cuba minum seteguk pun kepala dah pening

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah. Gitu. Bahaya la macam tu. Jangan minum, ye.

      Delete
  7. Saya hanya minum kopi waktu cuti saja. Sebabnya kalau minum kopi hari-hari kerja alamatnya malam tak boleh tidur sampai pagi. Sakit kepala jadinya sebab tak cukup tidur. Nak kerja pun tak ada mood.

    ReplyDelete
  8. Ammi pun dulu org yg kuat minum kopi..sehari lebih dari 3 cawan (nak-nak ada tea lady di office lama yg buat kopi free flow tinggal nak tuang masuk cawan je).

    Skrg ammi kurangkan dengan hanya sekali dipagi hari (kopi o tanpa gula)...dan kalau betul teringin belah malam kopi with fresh milk. tp kadang-kadang gatal juga order dan pick up. payah betul ek nak tinggalkan si hitam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, Ammi. Susah nak tinggalkan kopi. Kena kuat lawan keinginan tu.

      Delete
  9. saya minum kopi sekali sehari, waktu pagi, di pejabat je, rasa x lengkap kalau x minum..buat nescafe je..hehe.....kalau hari cuti, jarang minum kopi....kalau balik kpg, selalu jg singgah RTC Gopeng, beli groceries siap2 di Mydin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapnya, pekena nescafe.
      RTC tu, tak ramai orang, yek. Suka pula saya. Lain kali, boleh pergi lagi.

      Delete
  10. bkn pecinta kopi sbb kalo minum susah nk tido...kalo utk pencinta kopi nk stop tu agak susah juga kan..all the best

    ReplyDelete
  11. Mbul malah punya cerita lucu kak nur, minum kopi justru nyruput dikit dikit oas masih kecil dulu kopinya bapak. Bapak biasa bikin sendiri di gelas dan rasanya enak betul. Kopi kapal api pake gula dengan takaran yang oas abis itu ga katut ampasnya pabila diteguk...eh bapak bikin segelas penuh lama kelamaan abis karena mbul nyruputin hahha...sekarang dah gede mbul ga doyan kopi karena langsung mual dan ga bisa tidur...kalau kopi yang ada susunya masih bisa tapi tetep ga bisa tidur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, ramai rupanya bila minum kopi, tak boleh tidur.
      Haha.. Comel je, Mbul minum kopi bapaknya ya.

      Delete
  12. jika sarapan perlu ambik kopi jika x cukup tdo pd hari tu. Jika x ngantuk, sy minum teh je pagi tu...

    ReplyDelete
  13. nanti datang KL sy belanja kopi tauuuu🤣🤣🤣🤣

    ReplyDelete
  14. saya faham perasaan tu. sama kes laa dgn sy. payah nak tinggalkan teh tarik. dulu lps lari wajib pekena teh tarik panas. hahahha cm ne laa nak kurus🤣🤣🤣🤣

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anis, saya tak pekena kopi lagi sejak entri saya hari tu. Dah lama dah saya tak minum. Rasa dah gila dah dalam kepala saya ni, Anies oi. :D

      Delete
    2. sebab tu sy suh dtg KL. sy nk belanja kopi ni hahahahahah larikkkkkkkkk

      Delete
  15. semoga berjaya meninggalkan kopi dalam kehidupan ....azam tahun 2024 cukup molek tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Encik Hanafi.
      Idea bagus. Saya sudah mula pun, di bulan Disember.

      Delete
  16. Memang susah nak tinggalkan kopi. Macam saya ni, bila minum kopi mula la acid reflux, rasa berdebar2 tu yg terus nekad tinggalkan kopi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguslah Carneyz. Harap saya sekuat Carneyz.

      Delete
  17. bapak saya terpengaruh oleh ibu, padahal sebelumnya terbiasa minum air mineral biasa, tetap sekarang setiap pagi ibu membuatkan kopi untuk bapaku, tetapi untuk aku terbiasa dari kecil air mineral tanpa tambahan apapun, walau kopi juga mau teh juga mau apa aja mau, tetapi untuk menghilangkan dahaga tetap air mineral, minum kopipun seperti itu tak dapat menikmati 1 cup langsung habis

    ReplyDelete
  18. Cuya pon suka gila kopi..kalau tkde kopi mesti minum teh
    Susah juga nak tinggal tu

    ReplyDelete
  19. Saya susah kalo hrs stop kopi kak. Rasanya tak bisa 🤣. Ini dah penaik mood saya soalnya 😁

    Tapi walo suka kopi, saya suka juga air suam biasa. Bisa 3 liter setiap hari minum. Bisa dibilang di keluarga saya, saya tuh onta mereka cakap, karena minumnya banyak🤣🤣. Makanya saya tak terlalu kuatir minum kopi, Krn rutinitas minum air putih saya lebih banyak. 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kan, Fanny. Kopi itu umpama booster.
      Banyaknya Fanny minum air suam. Bagus!

      Delete
  20. Saya pernah cuba buang tabiat mengopi ni sebab dulu sehari dekat 5 -7 cawan.. even sebelum tido pun mencari coffee ni.. now dah kurang la sehari dua tak kena boleh tahan lagi :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, banyaknya minum kopi dulu. Tak sakit kepala ke, dulu? Hehe..
      Bagusnya, boleh kurangkan minum.

      Delete