Minggu yang sibuk

 Isnin, 12 Rabiul Akhir 1444 Hijrah.

Saya sibuk sikit, sampai tak dapat nak update aktiviti berlari di blog.

Makan tosei kat mamak, hari Rabu lepas.

Selain apply bantuan pelajaran Yayasan Perak yang saya ceritakan hari tu, saya juga ada apply bantuan pelajaran Majlis Agama Islam Perak pula. Mana yang kita boleh minta, kita minta je. Kerajaan dah sediakan bantuan, kan. Lulus tak lulus, belakang kira. 

Saya dan keluarga dah tinggal di Manjung ni selama 9 tahun. Baru sekali dapat tandatangan penghulu mukim kami ni. Hari tu, kami pi minta tandatangan penghulu mukim lain, sebab penghulu sini manjang ofis dia tutup je. Itu yang kalau nak minta pengesahan pegawai kerajaan gred A, saya minta sign pengetua sekolah menengah je, sebab kalau pergi rumah penghulu tu, kunci je pagarnya. Tapi hari tu, rezeki kami, masa nak minta pengesahan untuk borang saya sebagai surirumah dan tiada sumber pendapatan, encik penghulu tu kebetulan ada di ofis dia. Itu pun, dia sedang berdiri di luar pintu ofis dah, nak keluar. Sempatlah saya minta tandatangan dia. Seperti biasa, banyak kena soal dulu, bla bla bla, baru dia cop dan tandatangan. Majlis Agama Islam Perak punya bantuan insentif ni, saya kira yang paling canggih saya pernah jumpa, sebab semua dokumen upload dalam bentuk softcopy je. Tak macam permohonan biasa yang kita kena muat turun borang dan kepilkan dokumen sokongan semua tu. Alhamdulillah, sudah settle mohon. Untuk Ptptn atau Mara, permohonan sudah ditutup. Tahun depan, bulan Mac, baru dibuka. Jadi, tu cerita tahun depan. 

Pasal dapat jumpa penghulu mukim kami ni, saya rasa macam magic la, sebab benda jarang-jarang berlaku. Hari tu, saya solat sunat tahajud dan dhuha. Saya selalu rasa bila saya buat 2 solat sunat ni, benda magic selalu berlaku, tak pun, urusan semua jadi mudah je. Syukur Alhamdulillah. 

Hari Khamis, pi jogging dengan suami. Saya buat 10 km, suami jalan 7 km.

Hari Jumaat lepas, biasanya saya riadah dulu baru sarapan. Tapi hari tu, saya dan suami pi sarapan dulu. Pergilah kat satu tempat yang biasanya, ramai orang makan, kalau datang lewat la ye, pukul 8 pagi. Kami mai pukul 7 pagi, kurang orang. Selang beberapa meja dari kami, mantan wakil rakyat parlimen dan Dun yang menang pada pilihanraya lepas. Biasa tengok kat banner je, muka dua orang wakil rakyat ni, banner ucapkan selamat hari raya ke, selamat menyambut maal hijrah ke, gitu. Ini pertama kali saya nampak 2 orang wakil rakyat ni secara live. Yang peliknya:

1) Selama ni, tak pernah nampak muka. Wah, boleh muncul pula makan di tempat yang beshe-beshe je, tempat rakyat marhaen makan. Oh ya, esoknya hari penamaan calon. Nama mereka berdua masih ada. Saya tak nak sebut parti apa. 🙊

2) Orang ramai takde pun pergi bersalaman dengan mereka ke, menegur ke, apa, mereka berdua je berbual sama mereka je. Tak campur orang. Tak beramah mesra dengan kita. Ke, orang semua tak perasan depa ke, atau tak kenal ke, tak tahulah saya. 

Saya makan set roti bakor dengan telor separuh masak, baked beans dan sosej. Kueh karipap.

Lepas makan, cuaca hari Jumaat lepas sangat baik. Tak panas. Suami saya baru pam tayar basikal anak. Saya pinjam sat, pergi kayuh, sejauh 16.42 km. Dah lama tak naik basikal. Asyik berlari je. Sesekali tukar angin.

Whopper Burger King dan kopi secawan, share dengan suami.

Hari Sabtu tengahari, makan di Burger King. Whopper la, apa lagi. Suka bebenor dapat burger yang besor ni. Nikmat makan, sampai pejam-pejam mata. 😋😋 Syukur Alhamdulillah.

Jahit seluor anak koyak.

Suami pergi kerja shif petang. Saya ambil kesempatan menjahit seluar-seluar anak yang koyak. Suka benor duduk terkangkang, budak lelaki ni. Sampai 5 seluar pakai di rumah semua koyak. Suruh pakai kain, tak mahu. Budak-budak sekarang. 

Larian petang Sabtu, 5.19km

Petang Sabtu lepas, sebab rasa bersalah makan burger Whopper yang besor itu, maka saya pun memaksa diri pergi berlari. Gambar selfie di atas adalah semasa pergi hantar anak di Uitm Dungun. Redup kawasan kolej kediaman anak. Ada banyak pokok besar. Saya suka. 😁

Larian Ahad, 8.17 km, dalam hujan.

Hari Ahad, ada plan dengan kawan, nak buat half marathon. Tapi cuaca tak mengizinkan. Hujan lebat beserta kilat. Sempat lari 8 km sahaja. Takde rezeki nak berlari jauh. Takpe, boleh cuba buat lain hari. Kalau hujan sikit takpe lagi berlari. Kalau ada guruh dan kilat, balik la ye. Takut.... cepat-cepat bawa kereta balik, nak masuk dalam rumah, petir sabung-menyabung.

Tapi lepas cuaca elok sikit walaupun masih hujan, suami ajak ke kedai. Beli paper, nak tengok listing pencalonan. Saya nak tahu, supaya saya boleh buat keputusan nak undi siapa nanti, masa pilihan raya.

Singgah FamilyMart, pertama kali cuba kopi dia. Saya beli Hazelnut Latte panas (harga RM7.90, saiz large), sementara untuk suami saya belikan cappuchino panas (harga RM6.90 saiz large). Harga itu lebih murah, banding Costa Coffee, yang beli dari mesin di stesen minyak Shell. Rasa dia ok, tidak membuatkan saya mabuk seperti kopi tealive, jadi lulus! Lain kali boleh beli lagi. 

FamilyMart baru sampai kat Manjung ni, baru buka 2 cawangan. Jadi, ramai la orang yang masuk. Saya tunggu hari hujan time takde orang baru pergi. 😁

Larian pagi Isnin, 10.12 km.

Anak-anak sudah mula bersekolah hari ni, setelah Perak cuti long weekend sempena Hari Keputeraan Sultan Nazrin. Saya masak nasi goreng. Suami sampai keluar bilik tanya, bau apa sedap ni? Serta-merta hidungku kembang. 😄 Bila dah lama tak goreng nasi, memang selera la sarapan di rumah. 

Saya rasa, dalam hidup sehari-hari ni, nasib baik ada 5 waktu solat. Umpama kita rehat sebentar dari urusan dunia. Dah lepas solat tu, selesaikanlah urusan apa yang patut. Sibuk tapi produktif, minggu saya yang baru berlalu ni. Tapi dah nama pun manusia, bila tak sempat baca newsfeed facebook, tak sempat tengok netflix, rasa tak best. Bila tak sempat mengaji, takde pula rasa kehilangan. Ya Allah, saya tak kuat. Tapi saya akan terus mencuba. Insya-Allah.

Baik. Berusaha! Semoga hari anda semua ceria-ceria belaka dan segala urusan dipermudahkan, ye.

Jumpa lagi. 😊

14 comments:

  1. waktu gini kak wakil rakyat yg tak pernah nampak muka semua muncul, 5 tahun sekali lah depa redah semak samun lautan api mereka harungi tp lepas tu hilang lah dia

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..Allah permudah segala urusan akak. Banyak aktiviti akak, betul betul sibuk. Saiz burger Whopper tu memang besar. Kenyang terus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, Fizah.
      Betul! Burger Whopper tu, peberet akak. Kalau ada A&W, pun akak suka juga. Tapi kat sini, ada Burger King je. :D

      Delete
  3. Di LD hujan manjang, tak kira siang atau malam. Orang-orang pilihan raya pun sibuk buat kerja, penuh kedai makan waktu tengahari dengan mereka.
    Saya pun Nur, rasa tak seimbang urusan dunia dan akhirat. Bila muhasabah diri, 9/10 rasa duniawi sahaja. Astaghfirullahal'aziiiimmmm..... semoga kita selalu berada di landasan yang betul ye Nur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah... ada juga calon pilihanraya datang kempen. Saya setakat ni, sorang calon pun saya tak jumpa lagi yang turun padang. Acaner tu, Amie? Camana nak buat keputusan undi sape. Haha..
      Aminnnn... kita cuba la ye, Amie. Setiap hari, peluang kita untuk cuba lebih baik dari semalam, untuk dekatkan diri kita denganNya. :)

      Delete
  4. he hew biasa la tu kan
    wahh sedapp nur burger king kesukaan cik nur tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ke, Cik Nor? Sama kita, suka burger king. :)

      Delete
  5. Saya seronok baca rutin Puan Nur...tengok apa yang Puan Nur semuanya sedap-sedap...seronoknya kalau dapat berlari macam Puan....tapi saya tak mampu berlari...briskwalk saja boleh....tapi itu pun malas....aduhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Briskwalk pun ok sesangat, Ju. Kena paksa diri mula-mula tu. Bila kita dah nampak hasil, baru rasa syok beriadah tu datang. Saya dulu camtu juga, malas nak keluar bersenam. :)

      Delete
  6. kadang-kdng sibujk best juga.... rasa masa sangat cepat berlalu...tak trekejr sudah

    ReplyDelete