Aktiviti saya

 Khamis, 3 Ramadhan 1445 Hijrah.

Bulan puasa tahun ini, saya tak keluar berlari waktu pagi. 2 tahun lepas, saya buat macam tu, boleh lari sampai 10km walau berpuasa. Tahun lepas, saya lari juga kadang-kadang. Cuma saya tukar ke waktu petang. Tahun ini, saya gantikan dengan aktiviti bercucuk-tanam. Lepas anak bongsu ke sekolah, saya menebas rumput, cabut rumput dalam pasu dan trim pokok-pokok besar. Sebab kawasan besar, saya buat sikit-sikit, di mana laluan yang saya lalu. Sebab masa nak siram pokok, tak best lalu di kawasan rumput panjang. Tak adalah lama sangat. Bila sudah mulai panas, sekitar pukul 9 pagi, saya pun masuk rumah. Beralih ke pokok-pokok di rumah hijau saya pula. Transfer anak pokok yang kecil ke pasu individu yang lebih besar, dan menyiram. Lain kali saya kongsikan ya, pokok-pokok di rumah hijau saya. 😁

Biasanya lepas berkebun, sebab berpeluh, terus mandi. Tapi pagi tadi, saya rasa macam saya makan banyak semalam, saya bersenam dalam rumah sahaja, buat senaman ringan. Semalam saya makan nasi arab ayam grilled, beli di bazar ramadan, gendut sudah. Semalam sebab suami balik kerja awal, itu yang jalan-jalan pergi bazar ramadan. Kalau dia takde, saya malas nak keluar, mengadap kesesakan cari parking ke bazar. 

Kebanyakan masa saya dipenuhi dengan aktiviti offline. Untuk balance antara projek jahit dan blog, saya pun buat jadual. 

Jadual kerja saya seminggu.

Saya cuma update blog ini, 2 kali seminggu, ya. Tak dapat hari-hari. Sebab nak siapkan projek kait dan projek cross stitch. Apa-apa, saya akan update sini.

Sekarang, projek kait dalam pembikinan masih bantal. 

Jahit bantal.

Bantal dalam untuk sarung bantal kait yang sudah siap. Insya-Allah, ini untuk salah seorang pembaca blog saya ni, pada hujung tahun, bila tiba masa untuk Top Commentators of the Year. 

Isi bantal dengan kapas fiber.

Saya isi bantal handmade ni, dengan kapas fiber. Tiba-tiba habis pula, tak cukup. Baru beli stok baru di shopee. Baru sampai hari ni. Esok boleh sambung semula siapkan. Saya suka isi banyak-banyak, biar gemuk. Baru sedap peluk. 😁

Bukannya lama pun ada masa untuk projek sendiri ni. Dapur pun kena berasap juga. 

Ayam goreng berlada.

Tak larat nak tumbuk cili di bulan puasa. Kisar saja guna blender. Dan saya buat versi berkuah. Cekik makan nasi, kalau takde kuah. 

Ok la ye. Sekian perkongsian hari ini.

Jumpa lagi. 😊

43 comments:

  1. padat jadual ye kak...selamat bpuasa kak
    harap2 saya la orang yang bertuah dapat bantal gebu tu hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat berpuasa, Afzan. Itu ler, kerja rumah tak habis-habis.
      Insya-Allah. Mana tahu, rejeki Afzan hujung tahun.

      Delete
  2. Wah sekarang ada buat jadwal ya sis...kalau gak bakalan kacau ya..mana aktifitas offline mana aktifitas online..sayapun seminggu paling banyak tiga kali dalam buat blog..lainnya ya kegiatan rumah,ibu rumah tangga sajapun banyak menyita waktu 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya, Mreneyoo. Kalau hari-hari mengadap blog, bila masa kerja mengait dan menjahit mahu siap. :D
      Betul, sebagai ibu memang banyak buat kerja rumah saja.

      Delete
  3. Nampak macam sibuk Nur sekarang...bagus tu kerana ada jadual aktiviti...kalau tak boleh huru hara dibuatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, Encik Hanafi. Penuh waktu saya. Tapi baguslah, sebab tiada masa untuk melayan perasaan dan main game. :)

      Delete
  4. jangan lupa share gambar kebun akak tau, wahhh moga ada rezeki dana la nak dapat hasil tangan akak tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak dah share, Dana, dalam entri terbaru. :)
      Hehe.. Insya-Allah.

      Delete
  5. waahhhh padat jadual akak rupanya.. selamat berpuasa akak sekeluarga!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, Ana. Selamat berpuasa untuk Ana sekeluarga juga. :)

      Delete
  6. Hebat betul sampai 10km tu masa bulan puasa. Saya pun bulan puasa ni slow down sikit workout di rumah je. Janji ada pergerakan gitu. Kalau lama rehat nanti jem pula otot². Bagus kak buat jadual bila sibuk ni. Senanglah kita nak manage masa kita. Banyak skill kak Nur ni. Terbaiklah. Semoga dipermudah segala urusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu time muda. Sekarang dah tua, Fizah, tak daya dah. :D
      Betul, betul. Setuju, apa Fizah cakap.
      Terima kasih, Fizah.

      Delete
  7. siapa kata suri rumah x sibuk? Mcm2 benda boleh buat utk mengisi masa. Selamat berpuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. betul, betul, Abe Kie. Selamat berpuasa untuk Abe Kie juga.

      Delete
  8. hebat tu bole berlari 10km bln puasa thn lps ye...ni husband ajak exercise bln puasa 30minit pn xlarat hehe....kt umh ni pn masak tkleh kering2 kena berkuah extra sbb suka mkn kuah banjir hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu-dulu, mama tisya. Time masih kuat. Sekarang, kederat dah kurang. :D
      Ye la kan, makan nasi mesti ada kuah.

      Delete
  9. Produktif sungguh ni Nur 👏🏽
    Rajin, macam-macam kerja dibuat.
    Saya ni pun ada macam-macam kerja, tapi buat mana yang rajin je 🤭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih, Ujie. Saya cuba.
      Hehe.. ok ler tu.

      Delete
  10. cantiklah kak... rs nak belajar juga cume masa sgt mencemburui..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah akak buat jadual untuk jahit dan mengait, Lady. Memang kena ambil masa, sebab kalau ikutkan kerja rumah memang tak habis-habis.

      Delete
  11. Sama kak nur, mbul pun lagi hobi cocok tanam...baru beli tanaman baru buat pelengkap bumbu dapur biar bisa petik ndiri...meski larinya libur tapi aktiviti kak nur bermanfaat dan pdoduktif...mbul tih liat ayam berladanya kelihatan lezat betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Mbul, senang jika perlukan sesuatu, sebab kita tanam sendiri, boleh petik saja.
      Alhamdulillah, sedap, sedap. :)

      Delete
  12. tapi skrg belum kol 9 dah rs panas berpijar😁

    ReplyDelete
  13. wahhhh ni boleh buka bisnes bantal kecik👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. tak sempat nak jual. Siap sebagai hadiah pembaca blog je la.

      Delete
    2. tak menang tangan tu... nmpk nya bleh hire seorg pekerja... mana tau kan.. nnt bleh buka kedai shopee

      Delete
    3. Hehe.. tak mampu nak hire pekerja. Baik kerja sendiri. Sendiri boss, sendiri kuli.

      Delete
  14. Alhamdulillah
    Mudah2an semuanya dipermudah

    ReplyDelete
  15. Wah beruntunglah pandai mengait. Ammi pandai x-stitch je itupun sbb senang.

    Ayam tu nampak besttt…tang minyak tu lagi best gaul2 dgn nasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, boleh cross stitch rupanya, Ammi.
      Kann... selera sikit makan sahur, ada rasa pedas-pedas.

      Delete
  16. semoga dipermudahkan projek mengait....

    ReplyDelete
  17. Tak apa kak. Sbnrnya saya happy kalo blog teman2 yg saya visit tak terlalu sering update. Krn saya bisa baca semua tulisannya dari yg trakhir saya baca. Tak banyak sangat. Kalo dah tiap hari update, jujur saya sediakan waktu khusus utk baca sebanyak mungkin dari yg trakhir saya baca lah 😅.

    Saya pula kalo update blog seminggu sekali. Tapi BW stiap hari. Cuma saya gilir lah. . Intinya per hari BW 15-20 blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gigih Fanny membaca semua entri di blog kawan-kawan. Terima kasih ya, Fanny, rajin singgah blog akak.
      Gitu. Ye la, perlu bajet juga berapa blog visit, kan. Kalau nak lawat semua blog, kerja rumah tak jalan pula. :D

      Delete
  18. Tak apa kak. Sbnrnya saya happy kalo blog teman2 yg saya visit tak terlalu sering update. Krn saya bisa baca semua tulisannya dari yg trakhir saya baca. Tak banyak sangat. Kalo dah tiap hari update, jujur saya sediakan waktu khusus utk baca sebanyak mungkin dari yg trakhir saya baca lah 😅.

    Saya pula kalo update blog seminggu sekali. Tapi BW stiap hari. Cuma saya gilir lah. . Intinya per hari BW 15-20 blog.

    ReplyDelete
  19. Yg update dua hari seminggu tu, bolehlah buat 2 entry sehari, seminggu dapat 4 post. Bagus Nur ada jadual macam ni, sy ni caca merba jer bila nak blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. nak tulis pun kekeringan idea, SK.
      Boleh la SK. Mana-mana selesa dengan jadual kita, ok jer.

      Delete