Seni menampal seluar

 Rabu, 18 Jamadil Akhir 1444 Hijrah.

Geram juga la dengan orang tua tu. Seluar ada banyak, tapi dok pakai seluar yang tu juga. Koyak, suruh kita tampal. Dah kali kedua dah ni. Bukannya tak ada seluar lain, tapi seluar kesukaan dia. Sama je dengan anak-anak pun. Selalu perasan, kita baru lipat, letak dalam almari. Sat lagi, tengok deme pakai seluar baru basuh tu. Padahal belambak lagi seluar lain. Adoi.

Baiklah suamiku tersayang, biar saya tampalkan seluar peberet abe ku ini.

Jahit zig zag kain untuk menampal lubang di bahagian dalam seluar.

Jika koyakan pada seluar tu seperti garis lurus sahaja, mudah kita nak jahit, cuma cantum dan jahit. Macamana kalau koyakan pada seluar tu seperti berlubang? Penyelesaiannya, ambil sekeping fabrik yang ada, dan jahit zig zag pada kain tu atas tempat yang berlubang pada seluar. Jahit lurus kiri ke kanan, atas ke bawah, ikut suka hati. Asalkan menutup koyakan itu.

Kata kat suami, saya pun sama juga sebenarnya. Saya ada sehelai seluar riadah Uniqlo, yang koyak di kedua-dua bahagian lutut. Tengah syok-syok lari, auw... jatuh tersadung permukaan jalan tar yang tak rata, kau! Berdarah kepala lutut. Seluar pun koyak. Jika anda biasa dengan pakaian Uniqlo, anda akan tahu betapa selesanya pakaian Uniqlo ni. Sayang, wei... dah la nak beli, kena pergi Ipoh tu... hampir 2 jam nak drive. Very old fashion punya orang, kena test kat kedai, mana boleh beli online. Harga pulak bukan murah. Jadi, kita tampal lah ye.

Bahagian luar seluar, kaki kanan.

Inilah seluar riadah Uniqlo yang saya telah tampal. Tak perasan pun. Sebab guna benang lebih kurang sama warna dengan seluar.

Bahagian luar seluar, kaki kiri.

Yang ni lubang dia lebih besar. Fabrik tampal juga turut kelihatan. Saya guna saja kain perca yang ada di rumah. Kalau tak nak nampak ketara, gunalah kain warna yang sama dengan seluar yang kita nak jahit tu.

Tujuan dia, supaya menutup lubang pada seluar, tidak nampak kulit kita. Settle. Tak kan nak pakai seluar koyak di lutut, dah jadi minah rock dah, yeh yehh...

Saya ingin kongsikan di sini, beberapa contoh tampal seluar yang koyak, sebagai idea jika ada seluar koyak lagi lain kali.

Photo credit: Apartment Therapy

Dia guna kain kotak-kotak tampal lubang seluar. Dia biar je benang tepi-tepi tu berjurai gitu, tak gunting buang pun. 

Jika anda rasa, ooo, saya tak ada mesin jahit, susah nak jahit macam ni. Sebenarnya, jahit tangan pun boleh. Macam gambar berikutnya...

Photo credit: Apartment Therapy

Maknanya, fabrik tampal tu, besar. Dia jahit tangan macam jelujur kasar tu, di bahagian atas dan bawah lubang. Gitu... cantik juga, kan. Selain dapat tampal koyak, nampak trendy seluar dia.

Jika punya kerajinan lebih, boleh tambah sulaman bunga ke. 

Photo credit: PA Country Crafts

Nampak macam benang sulam (cross stitch), dia guna dalam gambar di atas. Comel, kan.

Photo credit: PA Country Crafts

Yang ini pula, dia guna cara sama macam saya, cuma jahit zig zag atas fabrik tampal pada seluar tu. 

Atau pun, jika kita malas nak menjahit, boleh tampal je design atas seluar koyak tu. Design yang kita hanya perlu seterika untuk lekatkan ni, saya pernah nampak dijual di Daiso. Iron-on patches nama dia, macam-macam design ada dijual di Daiso. Contoh seperti gambar di bawah.

Photo credit: PA Country Crafts

Malu ke, kalau pakai pakaian yang ditampal? Ada orang mesti berpendapat, "Kesian, macam orang miskin je, tak mampu beli seluar baru.." 

Saya sendiri tak malu untuk memakai pakaian yang ditampal. Kita dah tutup dah lubang pada pakaian kita, bukan nampak aurat pun. Peduli apa kata orang. Bukannya kita kacau orang pun.

Jadi, lain kali, jika anda punya seluar koyak, daripada dibuang, mungkin anda boleh jadikan beberapa contoh dalam entri ni, sebagai idea untuk tampal seluar dan bukan tu saja, memberi nafas baru pada seluar anda... 😁

Baiklah, jumpa lagi, ye.

8 comments:

  1. saya pun ada seluar riadah yang dah koyak tapi celah kangkang sebab peha bergesel tak kurus2 lagi ni kan hehe. nak repair malas, nak buang sayang huhu.

    ReplyDelete
  2. asalkan selesaa!! itu pun dah cukup dahh

    ReplyDelete
  3. Saya memang tampal seluar. Betul seluar itu kegemaran says. Haha sudah ada beberapa lubang tapi masih tampal. Sayang hendak masuk tempat kitar semula.
    Tapi ada satu seluar memang tidak dapat diselamatkan. Kain nipis sangat bahagian punggung besar sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, NA... sama kita.
      Kalau kain nipis, memang tak boleh selamat kan. Kalau jahit, mudah koyak.

      Delete