MCIS Life Malaysia Women Marathon 2022

 Pada 21 haribulan Ogos yang lepas, saya telah menyertai acara MCIS Life Malaysia Women Marathon di Ipoh.

Hari untuk Race Entry Pack Collection telah berlangsung hari sebelumnya, iaitu 20 Ogos. 


Selain ambil nombor bib larian, ada juga jualan barang-barang larian, semasa hari kejadian. Saya telah beli tudung lari Numawear. Biasa nampak je kat IG, iklan tudung lari di newsfeed, kali ni bila dia dah buka booth, saya tak melepaskan peluang untuk rasa sendiri fabrik dia, dan telah terbeli 2 helai. Hehe haha huhu... Selain tu, saya telah beli energy gel, boleh juga guna masa event yang saya telah pun daftar. Terbeli stokin lari juga. 

Cuaca di Ipoh hari-hari hujan. Sejuk dan mendung je. Cantik la, untuk berlari. Jadi, tak panas. 

Saya dan suami bermalam di hotel yang lokasinya, cuma jalan kaki je, dari tempat bermula untuk lari tu, iaitu di Padang Ipoh. Anak-anak tak ikut. Bulan madu, kononnya. Tapi masing-masing kroh kroh malam, sebab penat berjalan. Waktu malam, dalam hujan, beli payung kat 7-Eleven di bawah hotel, cari tempat makan.

Malam kejadian saya tidur-tidur ayam. Nervous, campur excited, nak terverak, terkencing, semua ada. Maklumlah, event larian pertama sejak tahun 2019. Takut pun ada. Sebab saya lari sorang. Suami menemani saya semasa bermula dan di garisan penamat pun, saya sangat-sangat hargai dan bersyukur. 


Gambar di atas, semasa pagi sebelum acara bermula. Saya masuk half marathon, 21 km. Pertama kali saya berlari di Ipoh.

Foto kredit: Smartpix

Saya tepek gambar oleh jurufoto rasmi event ye. Gambar bukan hak milik saya. Tapi kita boleh beli, kalau ada gambar kita yang cantik ditangkap semasa event.

Kredit foto: Smartpix

Gambar di bawah pula diambil oleh suami. Dia tunggu saya di garisan penamat. Terharu saya. 


Saya perasan, ada beberapa pasangan lagi, yang suami hantar isteri, duduk tunggu isteri berlepas masa nak lari. Suami tukang hantar, isteri masuk berlari. Hehe...

Alhamdulillah, saya selamat sampai ke garisan penamat. Tapi sedikit kuciwa, sebab jarak tak cukup untuk half marathon. Cuma 20.76, mengikut jam saya. Patut suami saya kata, ada runner terus berlari bila dah sampai penamat. Sebab nak bagi cukup 21.1 km. Saya pun silap, sebab saya terus stop aktiviti pada jam bila sampai ke garisan penamat. Saya tak check dulu, cukup jarak ke tak. Sebab saya rasa, tugas ukur jalan ni, tanggungjawap penganjur. Penganjur yang bertanggungjawap untuk memastikan jarak larian mencukupi ye. Lebih kilometer takpe, jangan kurang.

Tapi saya tetap bersyukur dan happy. Takpe, lain kali saya akan check dulu jam sebelum stop aktiviti. Bukan saya sorang. Saya tengok ramai yang sama dengan saya, jarak larian, bagi yang half marathon.

Selamat sampai.

Untuk info para pembaca, selain half marathon, ada kategori 5 km, 10 km dan full marathon (42km) tapi duo. Kena berpasangan untuk full marathon. 

Saya bersama goodie bag

Dalam goodie bag tu, selain baju finisher dan medal, ada mandian body wash 2 botol, deodorant rexona, lotion badan vaseline 2 botol, teh tarik old town white coffee, beberapa bungkusan cereal drink, roti jagung gardenia dan apa lagi yek, saya pun dah lupa, barangan dari penganjur.

Event larian sekarang dah tak macam dulu, takde tembikai potong, takde pisang. Saya tercari-cari juga van milo ke, van kopi ke, boleh gak pekena penat-penat dah lari jauh, kan. Takde. Semua dalam bentuk bungkusan. Balik rumah, buat sendiri. Mesti ada SOP penganjur acara larian kena patuhi, lagi-lagi covid masih ada, kan.

Baju finisher dan medal serta bib larian.

Baju event pun ada, tau. Tapi saya tak pakai. Sedikit kecil bagi saya. Pakai di rumah, boleh kot, sebab mengikut body potongan baju itu.

Saya sertakan kedudukan saya dalam larian, untuk rekod peribadi supaya boleh dirujuk di masa hadapan.


Ini adalah pencapaian terbaik saya untuk half marathon. Sayangnya, tak cukup jarak 21.1. Kalau ye, boleh renew rekod peribadi saya di aplikasi Garmin Connect. Syukur Alhamdulillah. Saya tak pernah dapat kedudukan tengah-tengah tau. Contoh untuk kategori Women Veteran, kalau ada 50 orang, saya selalu dapat 45, 46 dekat-dekat nak last la. Alhamdulillah. Masuk acara macam ni, bukanlah nak lawan orang, tapi bagi saya, lebih kepada lawan pencapaian kita yang dulu, cuba untuk dapat lebih baik dari keputusan kita dulu.

Jika pembaca rujuk larian saya lepas-lepas yang saya upload di blog ni pun, masa larian saya selalu 3 jam ke atas untuk half marathon. Itu dah cukup buat saya bersyukur sangat-sangat. Nikmat berlari, Allah bagi, nikmat sihat. 

Itu je la cerita untuk MCIS MWM. 

Jumpa lagi, ye.

Selamat beristirehat di hujung minggu. 😊

17 comments:

  1. Lawa pula baju untuk yang habiskan larian.
    Bagus suami bagi sokongan, sanggup tunggu. Hehe kena cari suami dengan kriteria begini saling menyokong satu sama lain.
    Hadiah daripada penganjur pun banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah, lawa baju dia, NA. Ada munge-munge. :D
      Alhamdulillah. Suami bagi sokongan. Insya-Allah, NA pun satu hari nanti, Insya-Allah, jodoh, kuasa Allah.

      Delete
  2. Tahniah Nur.
    Saya yang baca ini pun turut rasa seronok. Saya pernah ikut larian tapi hanya setakat 5 kilometer dan 6 kilometer. Itu pun setakat lari-lari anak hihihiii. Sekarang saya cuba rajinkan diri jalan-jalan keluarkan peluh. Lari-lari anak sikit. Tidaklah jauh sangat, setakat pusing keliling kawasan taman rekreasi sahaja. Terima kasih Nur, selalu kongsi aktiviti larian. Sedikit sebanyak menjentik motivasi dalam diri saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Amie.
      Ok tu, Amie. Tak salah pun lari-lari anak ke, jalan ke, bila masuk event atau riadah bersenam, asal keluar peluh.
      Kipidap ye, Amie. Buat untuk kesihatan diri sendiri. Bila sihat, mudah nak amal ibadat.

      Delete
  3. Wah…sukanya saya baca cerita Nur ni.
    Tahniah Nur 👏🏽

    Half marathon tu…memang terbaik. Pasal tak cukup jarak tu, saya sangka kita lari je sampai garisan penamat maka dikira tamat. Tapi rupanya kena ikut rekod di smart watch kita.

    Brand Numa, selalu lalu2 iklannya. Kalau jumpa depan mata, mau jugak saya try dulu sebelum beli. Memang masih mencari tudung outdoor yang memenuhi cita rasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Ujie.
      Eh, tak. Mengikut penganjur, memang sudah tamat bila kita lepas finish line. Tapi just untuk rejod peribadi sendiri je, nak bagi cukup jarak. Contoh macam kita beli beras timbang 1 kilo kat kedai, tapi bila kita balik dan timbang, orang kedai tu bagi kita, 0.86 kg je. Tak cukup, ada rasa tak puas hati, kan? Ha, camtu la perasaannya bila lari dalam event, tak cukup mileage. Rasa tak beshh. Hehe.
      Jika Ujie cari tudung outdoor, saya cadang beli Calawo atau Numa. Calawo mahal sikit dari Numa. Fabrik nipis, mudah kering. Semoga membantu.

      Delete
  4. Tahniah Nur. Takde yang komplen ke dengan penganjur pasal jarak larian tu. Atau penganjur guna apps berlainan. Mrs. A pernah lari lauan sama area rumah tapi guna apps yang berbeza jarak larian pun sedikit berbeza. Anyway kagum dengan Nur 21 km 2 jam 43 minit hebatlah tu Mrs. A mampu 5 km je kot itupun semput ngeh! ngeh! ngeh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Mrs. A. Entah, tak tahu pulak saya, Mrs. A. Ye, betul cakap Mrs. A. Ralat GPS tu, biasa.
      Hehe.. saya pun semput jugak. Kena pam dulu asma, baru boleh lari. Haha...

      Delete
  5. Tahniah Nur! Kagum dapat habiskan half marathon. 21km bawah 3 jam tu mmg hebat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Carneyz. Alhamdulillah. Saya cuba. :)

      Delete
  6. dana salute dengan akak,Tahniah kak. dana pun tak mampu kot kalau jln kaki bolehla kot tu pun takat 5km je kot hahahaha.... bape lama tu kak abiskan masa utk dpt 21km tu? Cantik design baju nya tu kak warna dia pun lawo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Dana. Akak habiskan 21 km dengan masa 2 jam 43 minit. Alhamdulillah.
      Ha ah, baju dia lawa. Event MCIS MWM ni pun turut ada di KL, Dana. Dia anjurkan di KL dulu, baru mai ke Ipoh. Lepas ni, dia pi bandar besar lain pulak.

      Delete
  7. Tahniah Nur... kagum dgn semangat Nur... jangan lari sambil mengait dah laa.. bahaya. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Semut Senyum. Lama tak nampak. :D
      Hehe... lari sambil mengait kalu, itu longkang juga dalam ada duduk. Hahaha...

      Delete
  8. tahniah n syabas kerana berjaya menamatkan larian n mencatat masa peribadi terbaik! Keep it up!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Abam Kie. Baik, Insya-Allah. :)

      Delete