Larian tak cukup tido

 Bangun awal, walaupun semalam tidor lambat. Sementara tunggu suami balik dari habis kerja sebagai AJK Kebersihan jamuan raya ofis dia semalam, saya tengok cerita Exorcist di Netflix.


Saya pernah tengok cerita ni, masa saya kecik-kecik dulu, belum sekolah, belum tadika, rasanya. Dia punya tahap takut tu, sampai kena tidor dengan mak 3 hari la, sebab terbayang-bayang. Semalam tengok, ok la. Bila dah tua, takde la rasa takut sangat. Tapi rasa kagum, camana orang dulu, zaman takde komputer, takde CGI, boleh buat cerita camni. 

Pagi tadi, saya goreng fries. Saya buat le' cucuq ladoq.

Cucur ikan bilis

Semalam, suami saya bawa balik lauk dari jamuan, yang tak habis. Rejeki jangan ditolak. Dia bawa balik ayam masak merah, daging kerutuk dan acar jelatah. Jadi, saya masak nasi pagi tadi.

Lepas Subuh, saya keluar jogging. Lambat sikit keluar rumah. Sembang wasap dengan kakak-kakak saya. 


Saya jogging sejauh 7.38 km pagi tadi. Malas nak buat 10 keyem. Sambil jogging, sambil sembang dengan kakak-kakak saya lagi, tak habis-habis.

Gambar di atas menunjukkan makanan kami makan semalam masa jamuan. Saya makan nasi tomato lauk kerutuk daging, dan ambil kuetiau goreng dengan papadom. Anak sulung ambil nasi, lauk yang sama, dan sate. Ambil extra sate dan kuah untuk maknya. Hehe. Selain tu, ada lemang dan ketupat, rendang ayam, laksa, kek, bubur dan buah-buahan.


Jamuan raya semalam dibuat di ofis saja. Ada kerusi meja di luar. Kami datang agak lewat. Kami duduk dalam je la, makan atas tikar. Lagi senang nak ambil makanan. 😁 Boleh locate saya di mana dalam gambar di atas? Hehe... Saya duduk di balik budak chubby chubby tu la, yang pakai baju melayu kaler hijo tu. Itu anak bongsu saya. Suka saya, dapat jumpa kawan lama sangattttttt tak jumpa. Dok sembang dengan dia, lepas makan. Awat kurus sangat? Deme tanya saya. Ye la, last sekali jumpa saya, time saya masih kembang, setahun dua sebelum covid lagi. Alhamdulillah. Suaminya lagi la, masa covid, dia kena teruk, sampai masuk ICU, sampai peringkat ditidurkan. Allah masih panjangkan umur suami dia, boleh sedar. Tapi effect covid tu, muka pun jadi lain. Takpe la tu, asal sekarang sihat, boleh kerja, boleh sama-sama satu family. 

Suami saya hantar saya dan anak-anak balik dulu. Pastu, dia pi balik, sebab ada kerja sebagai AJK Kebersihan. 

Jamuan raya di bulan Zulkaedah dah, semalam. Lewat ofis suami buat. Kita-kita je, ajak family masing-masing, jamuan raya merangkap family day, kata bos suami. Bosnya selalu nampak saya jogging. Saya pula bila potong dia masa jogging, selalu bagi salam kat dia. Semalam dia kata, ha, makan, makan. Esok boleh lari balik. Hehehe.. I is maluuu....

Ok la ye.

Jumpa lagi.


19 comments:

  1. Hehe malu orang kenal kita tegur. Paling parah sayalah orang kenal, saya tidak kenal.
    Baru tahu suami Puan Nur pernah kritikal Covid. Agaknya masa itu ya padam blog.
    Alhamdulillah sihat kembali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. kan, NA.
      Eh, bukan suami saya yang pernah coma covid tu. Suami kawan saya tu. Alhamdulillah, sekarang dia dah ok.

      Delete
    2. Maaf salah baca.

      P.S: Mungkin kena kurang kan minum kafein. Macam saya banyak minum kafein juga waktu raya.

      Delete
    3. Tak pe, NA. 😊
      Saya beberapa kali cuba kurang minum kafein. Tapi saya tak kuat macam NA. Huu... Insya-Allah, saya akan cuba lagi. 😊

      Delete
  2. makan2 sambil bersilaturahim...jadi ajk kebersihan kena balik lambat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la, nohas. Tapi bole tapau lauk yang tak habis dari caterer. Hehe..

      Delete
  3. wak x mampu nk tenok movie horror hantu camtu., wak is tatooot..,. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasi tmbh.. citer psl x cukup tdo tringt wak dulu penah join daki gunung dgn geng2 rombongan cikkiahh., ada sorg ahkak ni ckp dia lebih suka pnjt2 gunung dan tdo dlm hutan sbb katt umah x puas tdo asek kene kaco dgn laki jee.,. huhuhu #kisahnyata

      Delete
    2. Hehe.. wak ni mesti banyak tengok citer perang kat netflix. :D
      Saya pun pernah ada kawan macam tu, Wak, kena kacau dek suami je. Apa nak buat. Sabor je la. Kena daki gunung banyak-banyak la, cari stamina. Kikiki...

      Delete
  4. wah best kan jogging lamaaa tak berjoging ni
    alhamdulillah rezeki namanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, jogging untuk sihat, Cik Nor. :)

      Delete
  5. seronok nya dapat kumpul makan2 camni... kita rindu nak jamuan kat opis camni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok, kan, Ako. Makan sambil borak. Tak perlu nak sewa restoran ke, makan mahal kat hotel ke, buat kat ofis simple-simple dah ok sesangat.

      Delete
  6. Mau tak kurus ya, rajin jogging. Bilalah saya nak rajin macam Nur ni..

    ReplyDelete
  7. sedap tu dgn juadah yg bermacam. Makan je la. Lps ni buleh jogging. Cair segala lemak jahat!

    ReplyDelete
  8. Laaa comel pula tang selalu potong boss tu. HAHAHA. Bila dah exercise takde lah risau kalau terlelbih makan ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, Nadia. Akak takde control-control makan ni. Pantang jumpa je, rejeki jangan ditolak. ^_^

      Delete